Bilmak kerakkim ummatman degan xar bir odam Paygambarimiz Muhammad alayxissalomni öz ota-onasini tanigandek bilishi lozimdir. Paygambarimiz (s.a.v.) özlari arab naslidan Quraysh qabilasi Bani Xoshim urugidan bölib nomi shariflari Muhammaddir (s.a.v).
Tugilgan joylari Arabistonda Makka shaxridur. Otalari Abdulloh , Abdullohning otasi Abdulmuttallib, uning otasi Xoshim, uning otasi Abdumanofdir. Ushbu tört otalarini bilishlik xar bir musulmonga lozimdir. 11-otalari Quraysh 21-otalari Adnondir. Paygambarimizning yuqorigi otalari Ibroxim Xalilulloxdir. Onalarining otlari Ominadir. Paygambarimiz ota onadan yolgiz tugilgan, töngich ögildir. Chunki paygambarimiz ona qornida 2 oylik bölgan choglarida otalari Abdulloh Shom safariga ketayotib Madina shaxrida vafot ettilar yoshlari 30ga yetmagan edi.
Paygambarimiz (s.a.v) xazrati Iso (a.s)dan 571 yil kn tugildilar. U zamonda Eron mamlakatida mashxur Nöshiravon Odil podshoh edi. Rabbiul-Avval oyining 12-si dushanba kechasi saxar vaqtida dunyoga...ЕщёBilmak kerakkim ummatman degan xar bir odam Paygambarimiz Muhammad alayxissalomni öz ota-onasini tanigandek bilishi lozimdir. Paygambarimiz (s.a.v.) özlari arab naslidan Quraysh qabilasi Bani Xoshim urugidan bölib nomi shariflari Muhammaddir (s.a.v).
Tugilgan joylari Arabistonda Makka shaxridur. Otalari Abdulloh , Abdullohning otasi Abdulmuttallib, uning otasi Xoshim, uning otasi Abdumanofdir. Ushbu tört otalarini bilishlik xar bir musulmonga lozimdir. 11-otalari Quraysh 21-otalari Adnondir. Paygambarimizning yuqorigi otalari Ibroxim Xalilulloxdir. Onalarining otlari Ominadir. Paygambarimiz ota onadan yolgiz tugilgan, töngich ögildir. Chunki paygambarimiz ona qornida 2 oylik bölgan choglarida otalari Abdulloh Shom safariga ketayotib Madina shaxrida vafot ettilar yoshlari 30ga yetmagan edi.
Paygambarimiz (s.a.v) xazrati Iso (a.s)dan 571 yil kn tugildilar. U zamonda Eron mamlakatida mashxur Nöshiravon Odil podshoh edi. Rabbiul-Avval oyining 12-si dushanba kechasi saxar vaqtida dunyoga keldilar. Ona qornida yotishlari , onadan tugilishlari boshqa bolalardek bölmadi. Chunki onalari omina ogir böy xotunlardek qursoq ogirligini sezmadi yuklik xotinlarga böladigan badan ogriqlarining xech birini bilmadi.
Ona qornida 6 oylik bölganlarida "Xudoning dösti, oxirzamon Paygambariga yuklik bölding,-- deb Ominaga tushlarida ayon böldi. -- bu muborak ögil tugilgan söngida oti Muhammad Bölsin" , Deyildi. Tugilish oy kunlari tamom bölganda Allohning qudrati bn xazrati Maryam, Firavnning xotini xazrati Osiyo va boshqa bir necha xur qizlar bn doyalikka xozir bôldilar. Bola tuqqan xotinlardek odatdagidek tölgoq tutish qon kelishiga öxshash narsalardan xech biri bölmadi. Paygambarimiz tugilganlarida poklik tozalik bn tugildilar. Sunnat qilingan xolda kindiklari kesilgan , badanlari yoglangan xush islik narsalar surtilgan xolatda tugildilar.
Paygambarimiz (s.a.v) tugilgan kechalari ul zot shraflariga Alloh taolo juda köp möjizalar körsatdi. U zamonda olam xamasi kofiriston edi.
Ôtgan paygambarlarning körsatgan xaq dinlaridan odamlar adashgan edilar. Arab mushriklari tarafidan Baytullohga 360ta but osilgandi. Arablarning xar bir urugi özlariga atab Baytullohga 1 donadan but osib qöyishni ...ЕщёOna qornida 6 oylik bölganlarida "Xudoning dösti, oxirzamon Paygambariga yuklik bölding,-- deb Ominaga tushlarida ayon böldi. -- bu muborak ögil tugilgan söngida oti Muhammad Bölsin" , Deyildi. Tugilish oy kunlari tamom bölganda Allohning qudrati bn xazrati Maryam, Firavnning xotini xazrati Osiyo va boshqa bir necha xur qizlar bn doyalikka xozir bôldilar. Bola tuqqan xotinlardek odatdagidek tölgoq tutish qon kelishiga öxshash narsalardan xech biri bölmadi. Paygambarimiz tugilganlarida poklik tozalik bn tugildilar. Sunnat qilingan xolda kindiklari kesilgan , badanlari yoglangan xush islik narsalar surtilgan xolatda tugildilar.
Paygambarimiz (s.a.v) tugilgan kechalari ul zot shraflariga Alloh taolo juda köp möjizalar körsatdi. U zamonda olam xamasi kofiriston edi.
Ôtgan paygambarlarning körsatgan xaq dinlaridan odamlar adashgan edilar. Arab mushriklari tarafidan Baytullohga 360ta but osilgandi. Arablarning xar bir urugi özlariga atab Baytullohga 1 donadan but osib qöyishni odat qilgandilar. Mana shu Butlar Paygambarimiz tugilgan kechada xammalari yuztuban yiqilib yerga tushdi. Ertalab kelgan kofirlar bu holni körib xayron qoldilar. Ona qornidan yerga tushgan choglarida bir nur paydo böldi uning yorugligidan shom viloyatidagi Busro degan shaxarning saroylari körindi. Makka shaxri bn buning oraligi 50 kunlik yöl edi. Xozirgi Eron xalqi u zamonlarda xammalari otashparast kofir edilar. Tutgan dinlari esa majusiylar dini ötparastlik edi. Bularning otashkada yani ibodatxonalaridagi ming yillab uzun zamonlardan beri öchmay yonib turgan xisobsiz ötlari Paygambarimiz ona qornidan tushgan choglarida öchib qoldi. Yana u mamlakatda Sova digan bir köl bölib shu kechada yerga singip ketip Samova degan chöldan qaynab chiqdi. U chôl suvga möl bôldi, kölga aylandi. Mana shunga öxshash u kechada bir nechta. Turli möjizalar paydo bôldi
Paygambarimiz tugilganlarini bilgach bobolari Abdulmutallib xammadan ortiqroq sevindi. Yoshligida ölib ketgan bolasi Abdullohdan yodgor qolgan yolgiz öglimz, Muhammad deb köp suyar edilar
U zamondagi shaxarlik arablarning odatlari yangi tugilgan bolalarini saxrolik badaviy qabilalariga emizishga berardilar. Atrofdagi badaviylarga xar yili kuzda köklamda emizishga bola olish uchun Makka shaxriga kelish odat edi. Shuning uchun Bani-Sa'd urugidan Xalima degan xotin öz qabilasidan chiqqan xotinlarga qôshilib, özi bir oriq eshak minib, eri bir oriq tuya mingan xolda chiishgan edilar. Bularning mingan ulovlari xolsizlikdan yaxshi yurolmey xammaning ortida qolishdi. Ular shaxarga kelgunlaricha ilgari kelgan xotinlar ota onalik boy bolalarni tanlab olib ketgandilar.
Paygambarimiz bir faqir oilaning yetim bolasi bölganligidan uni emizishga xech bir xotin ortiqcha qiziqmas edi. Xammaning keyinida qolgan Xalima xam shaxarga kirdi. Emizishga bola söroqlab yurganida Paygambarimizning bobolari Abdulmuttallib körib qolib bizning bir yetim bolamiz bor edi deb kelinlari Ominani uyiga boshlab keldilar. Xazrati Omina Xalimani körib ayttiki: -- bizni kambagal, bolamni yetim demasangl...ЕщёU zamondagi shaxarlik arablarning odatlari yangi tugilgan bolalarini saxrolik badaviy qabilalariga emizishga berardilar. Atrofdagi badaviylarga xar yili kuzda köklamda emizishga bola olish uchun Makka shaxriga kelish odat edi. Shuning uchun Bani-Sa'd urugidan Xalima degan xotin öz qabilasidan chiqqan xotinlarga qôshilib, özi bir oriq eshak minib, eri bir oriq tuya mingan xolda chiishgan edilar. Bularning mingan ulovlari xolsizlikdan yaxshi yurolmey xammaning ortida qolishdi. Ular shaxarga kelgunlaricha ilgari kelgan xotinlar ota onalik boy bolalarni tanlab olib ketgandilar.
Paygambarimiz bir faqir oilaning yetim bolasi bölganligidan uni emizishga xech bir xotin ortiqcha qiziqmas edi. Xammaning keyinida qolgan Xalima xam shaxarga kirdi. Emizishga bola söroqlab yurganida Paygambarimizning bobolari Abdulmuttallib körib qolib bizning bir yetim bolamiz bor edi deb kelinlari Ominani uyiga boshlab keldilar. Xazrati Omina Xalimani körib ayttiki: -- bizni kambagal, bolamni yetim demasanglar emizishga berayin deb oq jun yörgakka öralgan Paygambarimizni Xalimaga körsatdi. Xalimaning közi tushushi bn mexri qözgalib söl emchaklarini ogizlariga solgan edi ogizlarini yumib emmay qöydilar. Ikkinchi öng emchaklarini solganda darxol ema boshladilar. Mana shu kundan tortib to suttan, chiqquncha söl emchakni emakdosh bolaga qoldirib Özlari öng emchakni emishni odat qildilar
Xalima bu muborak ögilni olishi bn ularning uylari xayru barakaga töldi. Nima ish qilsalar rivoj topib tirikchiliklari tiklandi. Suti ozligidan yolgiz ögil töymasdan oriqlagan edi, qachonki Paygambarimizni emizdirishsa sutlari buloqdek oqa boshladI. Makkaga kelishda xammadan orta qolgan eshagi Paygambarimizni olib qaytar chogida xammaning oldiga tushib yurdi. Bu qutluq xayvonda bir qancha quvonchlik xol paydo bölib ortiqcha kuch quvvatga ega böldi. Bu sirni körgan yöldosh xotinlar xayron qoldilar. Shu yillar yomgir yetarli yogmay Arabistonda Quruqchilik edi. Yerdan öt unmagan sabablik xayvonlari oriq bölib sutlari töxtagan edi. Tirikchiliklari chorva sut qatigiga suyangan köchmanchi arablar turmush tögrisidan anchagina anchagina ogirliklar kechirmoqda edilar. Paygambarimiz Xalimaning oilasiga qöshilganda söngra uning turmushi favqulotta yaxahilana boshlasi, shundoqki, oriqlikdan kötaram xolga erishgan qöy echkilari sal ötmay semira boshladi. Xech qayerda chiqan öt, yegan chöplari körinmasdan yelinlari tölib sutlari oqib kelardi. Xalimaning butun oilasi ovqatga möl bölib uy ichlari sut qatiqqa töldi.
Bu sirning tagiga yetolmagan boshqa moldor qöshni arablar Xalima qöychisi qaysi yerda qöy boqsa sizlar xam ösha yerda boqinglar deb, öz molchilariga buyruq berdilar. Ulug qudrat tomonidan bölgan bu karomat sirlarini u bechoralar qaydan bilsinlar. Shundoq qilib Xalima Paygambarimizni töliq 2 yoshga tölguncha emizdilar. Shu yoshdayoq boshqa bolalardan unib ösishda köp farqlari bor edi. Emdi odati tugap sutdan chiqar vaqti böldi. Xalima va uning oilasidagilar Paygambarimizdan bir nafasxam ajrashga tob-toqatlari yöq edi. Shundoq bölsa xam rasmu odatga qarab bolani sutdan chiqargani söngida Ominaga keltirdi. Bu muborak bolaga mexri tushib ajrashga toqati yöqligini bildirib yigladi. Bu qutluq oyoq ögil borgandan buyon bölgan barakalarni bayon qilib mumkin bölsa 5-10 yosh bölguncha tarbiyala qilishni söradilar. Omina Xalimaga raxmi kelib Paygambarimizni unga qaytarib berdi. Bundan söngra Xalimaning qölida yana 2 yil turib yoshlari 4 ga töldi.
Mana shu yilda "Shaqqi Sadr" voqeasi böldi yani farishtalar kelib muborak kökraklarini yordilar. Bu qissa bayoni shundoq ediki: badaviy arab bolalari odatlaricha Paygambarimiz xam 4 yashar choglarida emakdosh bola bn birga qöy, echkilarni boqib yurishar edi. Bir kuni emakdosh bola yugurgan xolda yiglab keldi va ayttikiukam Muhammadni oq kiyim kiygan ikki odam kelib ushlab oldi va uni yerga yotqizib, köksini yorib qöydi dedi. Xalima eri bn bu daxshatli xabarni eshitib xushlari boshlaridan uchdi. Faryod-fig'on qilib chopib bordilar kördilarki ranglari uchgan, vujudlari özgargan xolda turibtilar. Darrov quchoqlariga olib: ey ögilchogim sizga nima böldi? Deb söradilar. Paygambarimiz: oq liboslar kiygan odam sifatida ikki kishi keldi, meni yotqizim köksimni yordilar ichimga qöl solib yuragimni chiqarib uni tildilar, undan qora qonni oqizib tashlab bir jom kavsarusuvi bn yuvdilar. "Mana, sendagi shayton nasibasi ketti, endi senga shayton yöl topolmaydi" deb yana qayta...ЕщёMana shu yilda "Shaqqi Sadr" voqeasi böldi yani farishtalar kelib muborak kökraklarini yordilar. Bu qissa bayoni shundoq ediki: badaviy arab bolalari odatlaricha Paygambarimiz xam 4 yashar choglarida emakdosh bola bn birga qöy, echkilarni boqib yurishar edi. Bir kuni emakdosh bola yugurgan xolda yiglab keldi va ayttikiukam Muhammadni oq kiyim kiygan ikki odam kelib ushlab oldi va uni yerga yotqizib, köksini yorib qöydi dedi. Xalima eri bn bu daxshatli xabarni eshitib xushlari boshlaridan uchdi. Faryod-fig'on qilib chopib bordilar kördilarki ranglari uchgan, vujudlari özgargan xolda turibtilar. Darrov quchoqlariga olib: ey ögilchogim sizga nima böldi? Deb söradilar. Paygambarimiz: oq liboslar kiygan odam sifatida ikki kishi keldi, meni yotqizim köksimni yordilar ichimga qöl solib yuragimni chiqarib uni tildilar, undan qora qonni oqizib tashlab bir jom kavsarusuvi bn yuvdilar. "Mana, sendagi shayton nasibasi ketti, endi senga shayton yöl topolmaydi" deb yana qaytatan köksimni tikib g'oyib böldilar dedilar.
Qarasalar köksilarida yorganning nishonasi qolib, izi körinib turipti. Bechora Xalima eri bn bu karomatni xaqiqatiga tushunmey, u ishning Xudo tarafidan bölganiga aqllari yetmay, köngillariga xar xil xayollar kelib, köp qörqtilar. Bu ish jin shaytonlar qasdidan böldimi, deb gumon qilishdi. Özlari Paygambarimizdan ajralishni xoxlamasalar xam, bu xodisadan qörqib nochor paygambarimizni onalari Ominaga keltirib topshirdilar. Bu muborak bolaga bunday mexr muxabbat qôygan enagasi bizdan ruxsatsiz keltirdi, albatta buning sababi bölsa kerak deb sabanini söradilar. Avvalda yashirib aytmay turgan bölsada söngra bôlgan voqeani bayon qildilar va: Bu ish jin-shaytonlar tarafidan bölish extimoli bordir dedi. Onalari Omina bu sözga qarshi dedilarki: bu bolam Muhammad böyimga bitgandan buyon goyibdan köp bashoratlar körib kelganman. Bu bolaning sharofatini bildirish uchun tug'ut kechasida necha turli karomat ishlar bölib ötgan. Endi bundey ulug' xosiyatlarga ega bölgan farzandim Muhammadga xech qachon jin shaytonlar yaqinlasha olmaydi deb Xalimaga xurmat körsatib ruxsat berdilar. Shu chog'da Payg'ambarimiz 4ga tölib 5ga qadam qöygandilar. Man bu voqea Payg'ambarimizga yosh bolalik vaqtlarida bölgan möjizalarning birisidur. Buni "Shaqqi-Sadr" deydilar.
Payg'ambarimizning onalari Xazrati Omina: "Madinaga borib, bolamga otasi Abdullohni qabrini ziyorat qildiray va xam u joydagi tog'alari bn körishtirib kelay" deb Madina safariga niyat qilib yölga chiqtilar. Bu safarda Ummu Ayman degan Abdullohdan meros qolgan chörilari xamrox edi. Bir necha kun yöl yurib salomat Madinaga yettilar.
Makka shaxri bn Madina oralig'i tuya yurishida 10-12 kunlik yôl edi. Tog'a qabilasi ichida bir necha kun mexmon bölishdi. Maqsad ôtalgandan söng yana Makkaga qayttilar. Makka va Madina shaxarlari orasidagi Abvo degan joyga kelganida onalari Ominada betoblik paydo böldi va shu joyda ajal yetib endigina 5 yoshga kirgan farzandlarini chôrilari Ummu Aymanga topshirib yosh juvonlik xolda vafot etdi. Mana shu joyga kelganda ikki tog orasida mexribon onalaridan xam ajrab, ota-onasiz yetim bôlib Ummu Aymun qölida qoldilar. Söngra bu joydan qözgalib, Makkaga kelgandan keyin bobolari Abdulmuttallib ziyoda mexribonlik körsatib ôz tarbiyasiga o...ЕщёPayg'ambarimizning onalari Xazrati Omina: "Madinaga borib, bolamga otasi Abdullohni qabrini ziyorat qildiray va xam u joydagi tog'alari bn körishtirib kelay" deb Madina safariga niyat qilib yölga chiqtilar. Bu safarda Ummu Ayman degan Abdullohdan meros qolgan chörilari xamrox edi. Bir necha kun yöl yurib salomat Madinaga yettilar.
Makka shaxri bn Madina oralig'i tuya yurishida 10-12 kunlik yôl edi. Tog'a qabilasi ichida bir necha kun mexmon bölishdi. Maqsad ôtalgandan söng yana Makkaga qayttilar. Makka va Madina shaxarlari orasidagi Abvo degan joyga kelganida onalari Ominada betoblik paydo böldi va shu joyda ajal yetib endigina 5 yoshga kirgan farzandlarini chôrilari Ummu Aymanga topshirib yosh juvonlik xolda vafot etdi. Mana shu joyga kelganda ikki tog orasida mexribon onalaridan xam ajrab, ota-onasiz yetim bôlib Ummu Aymun qölida qoldilar. Söngra bu joydan qözgalib, Makkaga kelgandan keyin bobolari Abdulmuttallib ziyoda mexribonlik körsatib ôz tarbiyasiga oldi. Shu bn bobolarining qölida yoshlari 8 ga töldi. Bu chogda Abdulmuttallibning yoshi 100dan oshgan edi. "Xar bir tugilgan kishi - ölimdir oxirgi ishi " degandek bu kishi xam ajali yaqinlashib, betoblik töshagida yotti. 11 ög'il 6 qizlari boridi ularni yostiq ustiga chaqirib vasiyat qildi: Öglim Muhammad onasidan yoshligida yetim qoldi, endi mendan xam ajrash vaqti yaqinlashdi. Öz örnimda Abu Tolibni vakil qildim, dedi. Söngra unga qarab aytdi: ey Abu Tolib, sen özing kambagal odamsan va xam yosh bolalaring köp, shundoq bölsa xam öglim Muxammadni senga topshirdim, chunki sen yumshoq köngilli, ulug' xikmatlik kishisan va xam Muhammad og'ang Abdullohni öglidur mana shuning uchun xam Muhammadni senga topshirdim, deb foniy dunyodan ötdi.
Otasi Abdulmuttallibning vasiyaticha, Abu Tolib xam shu kundan boshlab vafot bölguncha bor kuch quvvati bn Paygambarimiz tarbiyalariga kirishdi. U zotni ximoya qilishda xech qandey kamchlik körsatmadi, shundoq qilib amakilari Abu Tolib tarbiyasida yoshlari 12ga kirdi. U zamondagi Quraysh xalqining xar yili savdogarchilik bn ikki qayta safarga chiqish odatlari bor edi. Qish faslida bölsa Yaman shaxriga, yoz kunlari Shom viloyatlariga borib savdogarlik qilishardi. Shu odatlaricha, Shom safariga tayorlangan Quraysh karvonlariga qöshilib Paygambarimizning amakilari Abu Tolib xam chiqmoqchi böldi endi jönar vaqtida Paygambarimiz kelib tuyaning burundigiga osildilar: Ey amaki meni kimga tashlab ketasiz men sizdan ajramayman, deb közlariga yosh oldilar. Buni körib Abu Tolibning köngli ezildi. Qarindoshlik mexri qözgalib köziga yosh keldi va seni tashlab safarga chiqmayman dedilar.
Paygambarimiz Abu Tolibni tuyasiga mingashib safarga chiqtilar. Xavo juda isigan vaqti edi, mana shu kundan bosh...ЕщёOtasi Abdulmuttallibning vasiyaticha, Abu Tolib xam shu kundan boshlab vafot bölguncha bor kuch quvvati bn Paygambarimiz tarbiyalariga kirishdi. U zotni ximoya qilishda xech qandey kamchlik körsatmadi, shundoq qilib amakilari Abu Tolib tarbiyasida yoshlari 12ga kirdi. U zamondagi Quraysh xalqining xar yili savdogarchilik bn ikki qayta safarga chiqish odatlari bor edi. Qish faslida bölsa Yaman shaxriga, yoz kunlari Shom viloyatlariga borib savdogarlik qilishardi. Shu odatlaricha, Shom safariga tayorlangan Quraysh karvonlariga qöshilib Paygambarimizning amakilari Abu Tolib xam chiqmoqchi böldi endi jönar vaqtida Paygambarimiz kelib tuyaning burundigiga osildilar: Ey amaki meni kimga tashlab ketasiz men sizdan ajramayman, deb közlariga yosh oldilar. Buni körib Abu Tolibning köngli ezildi. Qarindoshlik mexri qözgalib köziga yosh keldi va seni tashlab safarga chiqmayman dedilar.
Paygambarimiz Abu Tolibni tuyasiga mingashib safarga chiqtilar. Xavo juda isigan vaqti edi, mana shu kundan boshlab, Paygambarimizning bosh ustilariga bir parcha oq bulut chiqib, soya solib turdi. Shom safaridan qaytib kelguncha shu bulut soyasi sira ajramadi. Alloh taolo öz xabibi Paygambarimizga bolalik kunlaridan boshlab shundek mujizalarni berib, boshqalardan farqli qilgan edi. Makka shaxri bn Shom viloyatini oraligi tuya yurishida 40-50 kunlik yöl edi. Quraysh karvoni bu yöllarni yurib manzillaridan ötib söngra Shom tuprogiga kirdilar. Shu yerda Busro shaxri bölib uning yaqinida bir savmaa yani nasoro söfiylarining ibodatxonasi bor edi. Ana shunda uzun zamonlardan beri Buxayro otliq bir obid ibodat qilayotgan edi. Bu obid esa, Iso alayhissalom keltirgan xaq dinni tutgan, u yöldan adashmagan, Tavrot, Injil öqigan katta olimlardan bölib Paygambarimiz sifatlarini Avrot, Injil kitoblarida öqib bilgan edi. U aytar ediki: Odam alayhisalomda keyin köp Paygambarlar ötdilar, endi barcha Paygambarlar ulugi Xudoning dösti, oxirzamon Paygambari chiqar vaqti yaqinlashdi u özi arab naslidan chiqadi Makka shaxrida tugilib Madina shaxriga xijrat qiladi, yosh bolalik vaqtida Shom tuprogiga kirgay dedi.
Bir kuni savmaa ustiga chiqib, Madina tarafga qarab turgan ediki, uzoqdan karvon qorasi körindi. Ular yaqinroq yetib kelguncha kuzatib turdi. Qarasa tuya mingan yosh bola tepasida bir parcha oq bulut soya solib turipti. Buxayro roxib Tavrot, Injilda öqigan oxirzamon Paygambarining sifatlarini aniqlab bilish uchun uzoq tikilib turdi. Karvonlar xam qöshlarini tushirdilar. Söng Paygambarimiz bir daraxt tagiga kelib ötirdilar. Qarab tursa daraxt shoxlari egilib ustilariga soya soldi. Mana bu karomatni körib obid köngli qaror topdi. Darrov savmaasiga kirib karvonlar uchun bor ziyofat asbobini tortib, borib ularni mexmonga chaqirdi. Karvon xalqi ichida xmmadan kichikrogi Paygambarimiz edilar. Arablar odaticha yosh bola deb qösh qölon saqlashga qoldirib, boshqalari ziyofatga xozir bölishdi. Roxib kördiki Paygambarimiz kelmaptilar. Sizlardan kim qoldi? deb sôradi. Ular esa uluglarimizdan xech kim qolmadi bir yosh bolamizdan boshqa xammamiz bormiz deyishdi.
Bu roxibning asl maqsadi esa Paygam...ЕщёBir kuni savmaa ustiga chiqib, Madina tarafga qarab turgan ediki, uzoqdan karvon qorasi körindi. Ular yaqinroq yetib kelguncha kuzatib turdi. Qarasa tuya mingan yosh bola tepasida bir parcha oq bulut soya solib turipti. Buxayro roxib Tavrot, Injilda öqigan oxirzamon Paygambarining sifatlarini aniqlab bilish uchun uzoq tikilib turdi. Karvonlar xam qöshlarini tushirdilar. Söng Paygambarimiz bir daraxt tagiga kelib ötirdilar. Qarab tursa daraxt shoxlari egilib ustilariga soya soldi. Mana bu karomatni körib obid köngli qaror topdi. Darrov savmaasiga kirib karvonlar uchun bor ziyofat asbobini tortib, borib ularni mexmonga chaqirdi. Karvon xalqi ichida xmmadan kichikrogi Paygambarimiz edilar. Arablar odaticha yosh bola deb qösh qölon saqlashga qoldirib, boshqalari ziyofatga xozir bölishdi. Roxib kördiki Paygambarimiz kelmaptilar. Sizlardan kim qoldi? deb sôradi. Ular esa uluglarimizdan xech kim qolmadi bir yosh bolamizdan boshqa xammamiz bormiz deyishdi.
Bu roxibning asl maqsadi esa Paygambarimiz diydorlarini töyib körish edi. Iso alayhissalom bashorat bergan, Tavrot, Injilda sifatlari aytilgan oxirzamon Paygambari ekanliklarini aniqlab bilish edi. Karvon ahlini ziyofat qilishdan roxibni maqsadi xam shu edi. Yöq esa, karvonlar bundan ilgari qancha qayta bu joydan ötganlarida bu roxibdan xech qandey iltifot kôrmaganlar. Shuning uchun kishi yuborib qôymasdan chaqirib keltirdi. Kelgandan söng: bu bolaning otasi qaysi biringiz? Deb sôradi. Shunda Abu Tolib men otasi bölaman deb javob berganda roxib aytti: xoy bunday bôlmasligi kerak edi bu bolaning ota onasi ôlgan bölib özi yetim bölishi kerak dedi. Abu Tolib aytti: bu sôzingiz tögri. Siz aytgandek bolani ota-onasi yoshligida vafot etganlar. Men esa ular ôrnida tarbiya qilib turgan amakisiman. Bu sôzlarni eshitgan roxib bu bolani oxirzamon Paygambar ekanligi aniq bôldi. Tavrot va injilda aytilgan sifatlari tögri keldi. Ziyofat ötgandan söngra roxib Abu Tolibni bir chetga chaqirib: ey Abu Tolib sizga xush xabar bu ôglingiz voyasiga yetsa, Alloh taoloning xabibi, anbiyolar sarvari ozirzamon Paygambari böladi. Tavrot va Injilda sifatlari yozilgan. Uzoq yillardan beri savmaada yotib shuni kutayotan edim Alhamdulillax bugun maqsadimga yettim.
Shom shaxridagi yaxud olimlari xam öz kitoblarida bu voqeani körib, ular xam kutib turibtilar. Chunki Alloh taolo tarafidan Paygambarlarga berilgan bacha kitoblarda bu Paygambarning sifatlari bayon qilingan. Shu jixatdan yaxud, nasoro olimlari bu ishdan xabardorlar. Endi bundey ulug darajali paygambarlar ulardan bölmay arab naslidan chiqanligi uchun xasadlari qözgalib köngillarida qattiq adovat saqlanmoqda. Endi mani sizga döstlik sözim shuki Shom shaxriga kirmasdan bolani olib siz bu joydan qayting. Mabodo unga dushmanlar qasd qilib ziyon zaxmat yetkazmasin dedi
Abu Tolib xam bu roxib sözini anglab Shomi sharif ichiga kirmay karvon tushgan joyda ishlarini bitirib qayttilar va sixat salomat Makkaga yettilar. Oradan oy, yillar ötib Paygambarimizning yoshlari 20 dan oshdi. Paygambarimiz bolalik chogidan boshlaboq odoblik körkam axloqlik chin sözlik saxovat qöllik gözal qiliqlik ulug ximmatlik edilar. Katta kichik, döst dushman barchaga qilgan ishlari yoqimlik edi. Öyin kulguni botil ishlarni köngilari xoxlamasdi. U zamondagi arab xalqining tutgan butparastlik dinlaridanva xar xil buzuq axloqlaridan jirkanar ediilar. Bularning tutgan dinlari botil dindur albata xato yöl bôlgan deb ishonardilar
Birovdan körmasdan xech kimdan örganmasdan Ibroxim Xalilullohning xaq dinlarini tutgan edilar. Xudo tarafidan köngillariga shundek ilxom bölgan edi. Avalda arab xalqining tutgan dinlari Ibrohim alayhissalom keltirgan islom dini bölsa xam bu örtada uzoq zamonlar ötishi bn u yöldan adashib bularda butparastlik köp rivoj topgandi. Ichlarida Quraysh qabilasidan...ЕщёAbu Tolib xam bu roxib sözini anglab Shomi sharif ichiga kirmay karvon tushgan joyda ishlarini bitirib qayttilar va sixat salomat Makkaga yettilar. Oradan oy, yillar ötib Paygambarimizning yoshlari 20 dan oshdi. Paygambarimiz bolalik chogidan boshlaboq odoblik körkam axloqlik chin sözlik saxovat qöllik gözal qiliqlik ulug ximmatlik edilar. Katta kichik, döst dushman barchaga qilgan ishlari yoqimlik edi. Öyin kulguni botil ishlarni köngilari xoxlamasdi. U zamondagi arab xalqining tutgan butparastlik dinlaridanva xar xil buzuq axloqlaridan jirkanar ediilar. Bularning tutgan dinlari botil dindur albata xato yöl bôlgan deb ishonardilar
Birovdan körmasdan xech kimdan örganmasdan Ibroxim Xalilullohning xaq dinlarini tutgan edilar. Xudo tarafidan köngillariga shundek ilxom bölgan edi. Avalda arab xalqining tutgan dinlari Ibrohim alayhissalom keltirgan islom dini bölsa xam bu örtada uzoq zamonlar ötishi bn u yöldan adashib bularda butparastlik köp rivoj topgandi. Ichlarida Quraysh qabilasidan Varaqa ibn Navfal degan bir olim kishi bölib butun arablar ichida Ibrohim alayhissalomdan qolgan xaq dinni tutgan yolgizgina shu kishi edi. Bu kishi esa xazrati Xadicha onamizning amakilari. Injil kitoblaridan öqip körib u kishi: oxirzamon paygambari chiqar chogi yaqinlashdi. Shu kunlarda tugilib soyasi yer ustiga tushdi. U arab nasli, Quraysh urugidan bölib butun xalqni xaq dinga davat qiladi. Uning söziga arablar inkor qilib, qarshi chiqadilar. Öz qabilasidan unga köp jabru jafo köradilar, oxirida uni öz shaxri Makkadan qochishga majbur qiladilar.
Koshki men u zamonda tirik bölsam edi. Afsuski, u zamondi kôrishga umr oz qoldi, deb xar qachon shundoq sözlar bn xasrat qilardilar. Varaqaning bu sôzlarini eshitib yurgan onamiz Xadicha: "Agar bu ulug davlat arablar ichida birovga nasib bölsa, albatta Muhammaddan boshqaga bölmasa kerak. Chunki unda xar bir yaxshilikning belgilari bordir. Undey zotning xizmatiga loyiq bölsam, nikoxlariga kirsam, men uchun qandoq ulug baxt davlat bölar edi " deb xamisha orzu qilar edi.
Xazrati Xadicha arab xotinlari ichida aqllik, ziyrak, chechanliklari ziyoda bölganlikdan, öz faxm-farosatlari, Paygambarimiz boshlarida shundoq bir ulug davlat borligini oldindan sezib yurar edi. Shuning uchun turlik baxonalar bn yaqinlashib, shu zotning nikoxiga kirish yölini izlar edi. Ôzlari bôlsa Quraysh qabilasi ichida xasab-nasablik xusni jamolda chiroylik, urug-aymoqlari oldida obröli boy xotin bölib oldingi eri ölib tul qolgan edi. Quraysh qabilasi sayyidlaridan bir qancha sovchi kelib, sörovchilar bölsa xam ulardan xech birini qabul qilmagan edi. Makka shaxrining atoqlik boylari qatorida qishda Yaman viloyatiga, yozda Shom shaxriga savdo tijoratlari yil sayin yurib turmoqda edi. Bir kuni Hazrati Xadicha paygambarimizga kishi yuborib ayttiki: Muhammad mani oldimda köp xurmatli yigitdur. Man uni bek ishonimlik kishi deb bilaman. Tijorat uchun Shom shaxriga yubormoqchi bölib bir qancha mol tayorladim. Agar xoxlasa bu tijorat ishiga boshchi bölib borib kelsin. Foydasiga teng she...ЕщёXazrati Xadicha arab xotinlari ichida aqllik, ziyrak, chechanliklari ziyoda bölganlikdan, öz faxm-farosatlari, Paygambarimiz boshlarida shundoq bir ulug davlat borligini oldindan sezib yurar edi. Shuning uchun turlik baxonalar bn yaqinlashib, shu zotning nikoxiga kirish yölini izlar edi. Ôzlari bôlsa Quraysh qabilasi ichida xasab-nasablik xusni jamolda chiroylik, urug-aymoqlari oldida obröli boy xotin bölib oldingi eri ölib tul qolgan edi. Quraysh qabilasi sayyidlaridan bir qancha sovchi kelib, sörovchilar bölsa xam ulardan xech birini qabul qilmagan edi. Makka shaxrining atoqlik boylari qatorida qishda Yaman viloyatiga, yozda Shom shaxriga savdo tijoratlari yil sayin yurib turmoqda edi. Bir kuni Hazrati Xadicha paygambarimizga kishi yuborib ayttiki: Muhammad mani oldimda köp xurmatli yigitdur. Man uni bek ishonimlik kishi deb bilaman. Tijorat uchun Shom shaxriga yubormoqchi bölib bir qancha mol tayorladim. Agar xoxlasa bu tijorat ishiga boshchi bölib borib kelsin. Foydasiga teng sherik bölamiz, keyinchalik mandan keyin köp yaxshiliklar köradi dedi.
Paygambarimiz bu sözni hazrati Xadichadan eshitganlarid söng, amakilari Abu Tolib qoshiga kelib undan maslaxat söradilar. Abu Tolibxam bu safardagi tijoratdan köp foyda chiqishini aytib borishlariga maslaxat berdi. Hazrati Xadicha bu sôzni eshitib köp xursand bölib, Maysara degan qulini yölda xizmat qilish uchun xamrox qilib qöshdi va Paygambarimiz xaqida nima sirlar körsa yöllarida qandey voqealar bölsa payqab yurishga buyurdi. Shu bn Paygambarimiz Xadichaning mollarini olib Shom karvonlari bn yölga chiqtilar. Bu safarda Abu Bakr Siddiq xam birga edi. Paygambarimiz bn oralarida yoshliklaridan tortib dôstlik aloqalari bor edi. Ikkovlari bir tuyaga mingashdilar. Tuyaga minishlari bn yana bir parcha oq bulut tepalarida soya tashlab turdi. Safar tamom bôlguncha kun issigida ustilaridan shu bulut sira ajramadi.
Abu Bakr Siddiq va Maysara bu sirni ochiq ko'rdilar. karvonlar manzildan manzilga ko'chib bir necha kun yurib Shom viloyatiga keldilar. Payg'ambarimiz 12 yoshlarida amakilari Abu Tolib bn kelgan safarlarida ko'rishgan Buxayro roxibning savmaasiga karvon yaqinlashdi. U roxib bir necha yillar ilgari o'lib, o'rniga Nasturo degan roxib kelib o'tirgan edi. Bu xam Tavrot, Injil kitoblarida Payg'ambarimiz sifatlarini ko'rib, oxirzamon payg'ambarini chiqar vaqti yaqinlashdi, Shom safariga chiqib shu yo'ldan o'tadilar va uning jamolini ko'ramanmi degan umid bn savmaa tomidan ko'z tutib , Madina tarafiga boqib turar edi. Bir kuni shu tarafdan karvon qorasi ko'rindi, ular ichida ustiga bir parcha bulut soya solib turgan Payg'ambarimizga ko'zi tushdi. Karvon axli savmaa oldiga kelib turdilar. Payg'ambarimiz esa, savmaa yaqinidagi bir tup daraxt soyasiga o'tirdilar. Roxib kelib Payg'ambarimizga uzundan uzun tikilib qar...ЕщёAbu Bakr Siddiq va Maysara bu sirni ochiq ko'rdilar. karvonlar manzildan manzilga ko'chib bir necha kun yurib Shom viloyatiga keldilar. Payg'ambarimiz 12 yoshlarida amakilari Abu Tolib bn kelgan safarlarida ko'rishgan Buxayro roxibning savmaasiga karvon yaqinlashdi. U roxib bir necha yillar ilgari o'lib, o'rniga Nasturo degan roxib kelib o'tirgan edi. Bu xam Tavrot, Injil kitoblarida Payg'ambarimiz sifatlarini ko'rib, oxirzamon payg'ambarini chiqar vaqti yaqinlashdi, Shom safariga chiqib shu yo'ldan o'tadilar va uning jamolini ko'ramanmi degan umid bn savmaa tomidan ko'z tutib , Madina tarafiga boqib turar edi. Bir kuni shu tarafdan karvon qorasi ko'rindi, ular ichida ustiga bir parcha bulut soya solib turgan Payg'ambarimizga ko'zi tushdi. Karvon axli savmaa oldiga kelib turdilar. Payg'ambarimiz esa, savmaa yaqinidagi bir tup daraxt soyasiga o'tirdilar. Roxib kelib Payg'ambarimizga uzundan uzun tikilib qarab turdi. bu kishi kim bo'lsdi deb Maysara qulidan so'radi. Undan javobni eshitib kitobda ko'rgan sifatlarini to'g'ri topdi. So'ngra Maysarani bir chetga tortib unga Payg'ambarimiz xaqida ko'p sirlarni aytdi. Va Shom shaxriga kirmaslikni maslaxat berdi. "U joyda yaxudiylardan dushmanlar kutib turipti, ulardan ziyon zaxmat yetmasin " dedi.Bu to'g'risida Payg'ambarimizni o'zlari bn xam biroz suxbatlashishdi. Roxib so'zi sabab bo'lib Payg'ambarimiz Shom shaxriga kirmasdan shu joyda mollarini ko'p yaxshi baxoda sotib qaytdilar.
Quraysh karvoni Shom tuprogidan chiqib salomat Makka shaxriga yetib keldilar. Makka xalqi karvon xabarini eshitib yetib kelishdi. Onamiz hazrati Xadicha xam shu vaqtta bir necha xotinlar bn tom ustiga chiqib qarab turgan edilar. Yiroqdan kelayotgan karvon ichida Paygambarimizga közi tushdi.Bosh ustilarida bulutdek soya solib turgan bir juft qush körindi. Xaqiqatda esa köringan bir juft qushlar farishtalar edi. Ungacha Maysara qul xam yetib keldi. Sicat salomatlikni bildirgandan söng bu uzoq yölda Paygambarimizdan körgan barcha sirlarni möjizalarni onamiz Xadichaga birma bir bayon qilib berdi. Buni eshitganlaridan söng Paygambarimizga ixlos muxabbatlari zavq shavqlari yanada oshdi. Paygambarimizning bu safardagi tijoratlarida boshqa kishilardan ortiqroq foyda chiqqanidan hazrati Xadicha köp suyundi.
Mana shu kundan boshlab Paygambarimizga qiyomat juft bôlib, nikoxlariga kirish chorasini qildi. Xotinlar tarafidan er izlab sovchi qöyish odaㅁtdan tashqari ish bölsa xam onamiz Xadicha Nafisa degan xotinni Paygambarimizga jônatib, asli maqsadini bildirdi. Paygambarimiz esa eshit,ganlaridan söng amakilari Abu Tolibdan maslaxat söradilar. Bu ishga Abu Tolib köp ajablandi. Chunki xasab-nasabda Quraysh xotinlari ichida birinchi ötrin olgan Xadichaning özi xaridor bölishi, u zamon arab odatlariga sigmaydigan taajjub ish edi. Shuning uchun Abu Tolib: Xadichaning bu talabini sizga kelgan davlat deb xisoblaymiz, albatta buni qabul qilishimiz kerak deb mamnunlik bn roziliklarini bildirdi. Xadichaga rozilik javobini berdilar. Ösha vaqtning rasm rusumlari böyicha nikox majlislari tuzildi. Xar ikki tomondan tasirlik xutbalar öqilib nikox bogladilar. Bunda 20 ta tuya maxr solganlari rivoyat qilingan. Paygambarimiz 25 yoshda, onamiz Xadicha esa 40 yosh chamasi edlar. Paygmbarimiz Muhammad (s.a.v.)ni...ЕщёMana shu kundan boshlab Paygambarimizga qiyomat juft bôlib, nikoxlariga kirish chorasini qildi. Xotinlar tarafidan er izlab sovchi qöyish odaㅁtdan tashqari ish bölsa xam onamiz Xadicha Nafisa degan xotinni Paygambarimizga jônatib, asli maqsadini bildirdi. Paygambarimiz esa eshit,ganlaridan söng amakilari Abu Tolibdan maslaxat söradilar. Bu ishga Abu Tolib köp ajablandi. Chunki xasab-nasabda Quraysh xotinlari ichida birinchi ötrin olgan Xadichaning özi xaridor bölishi, u zamon arab odatlariga sigmaydigan taajjub ish edi. Shuning uchun Abu Tolib: Xadichaning bu talabini sizga kelgan davlat deb xisoblaymiz, albatta buni qabul qilishimiz kerak deb mamnunlik bn roziliklarini bildirdi. Xadichaga rozilik javobini berdilar. Ösha vaqtning rasm rusumlari böyicha nikox majlislari tuzildi. Xar ikki tomondan tasirlik xutbalar öqilib nikox bogladilar. Bunda 20 ta tuya maxr solganlari rivoyat qilingan. Paygambarimiz 25 yoshda, onamiz Xadicha esa 40 yosh chamasi edlar. Paygmbarimiz Muhammad (s.a.v.)ning dunyoda köz ochib körgan vafodor yorlari xar ikki jaxonlik muborak juftlari onamiz hazrati Xadichadurlar.
Paygambarimizning 4ta ôgil 4ta qizlari bölgan. Ögillari Qosim, Toxir, Tayyib, Ibroxim. Qizlari Ruqiya, Zaynab, Ummu Gulsum, Fotima. Yolgiz Ibroxim chörilari Moriyadan tugilgan edi. Onamiz Xadicha butun boylik balki bor umrlarini Paygambarimizning rizoliklarida sarf qildi. Paygambarimizga xamxör va mexribon edilar. Umrlari oxirigacha Paygambarimizning gam qaygularini birga tortib dardlik dillariga davo edi. Butun dunyo axlini islom diniga davat etish amri Alloh taolo tomonidan Paygambarimizga keldi. Shu xizmatni bajarish ustida mushrik va munofiqlardan turli jabru jafo kördilar. Tashqaridan xar qandey aziyatlar kôrib uyga kelganlarida ochilgan guldek chiroylari shirin sözlari bn Paygambarimizni köngillarini kötarar edilar. Shuning uchun Paygambarimiz: ey bor Xudoyo Xadichadan man roziman san xam rozi bölgin deb duo qilardilar. Onamiz Xadicha vafot etgan yilni gam qaygu yili deb atagandilar. Shuning uchun Alloh taolo öz xabibiga juft qilib yor vafodorlikka uni loyiq kördi. Vafotlaridan keyin xam Paygambarimiz xar doim Xadicha onamizning sifatlarini qilib uning yaxshiliklarini aytib ötirardilar.
Bir kuni Paygambarimiz onamiz Oisha uyida ötirgan vaqtlarida Xadicha onamiz xaqlarida söz böldi. Paygambarimiz uni yaxshiliklarini aytib maxtadilar. Bunga onamiz Oishaning rashklari qözgalib u qari qizil ogiz xotinni muncha maqtadiz dedi. Shunda Paygambarimiz aytdilar unday demang u bor boylik va umrini mani yölimda qurbon qildi. Manga tikilgan ofatlarga özini qalqon qildi u mandan rozilik bn dunyodan ketti deb muborak közlariga yosh oldilar. XQadicha onamiz bn yaqin 30 yil eng köngillik xolda umr ötkazdilar. Xayotliklarida ustiga xotin olish ixtiyorini qilmadilar. Lekin Paygambarimizning yoshlari qncha ulgaygan sari botiniy axvollari ruxoniy sifatlari shunchalik Quvvatlanib kuchaymoqda edi. Bundey. bölishlari esa oldingi kunlarida' Paygambarlik ulug vazifasini bajarish uchun tayorgarlik edi. Xilvatda yolgiz ötirib toat ibodat qilishni xamisha xudo yodi bn mashgul bölishni köp suyardilar.shu sababdan 5-10kunlik oziq ovqat olib shu tugaguncha Makkadan chetroqda bölgan Hiro togidagi...ЕщёBir kuni Paygambarimiz onamiz Oisha uyida ötirgan vaqtlarida Xadicha onamiz xaqlarida söz böldi. Paygambarimiz uni yaxshiliklarini aytib maxtadilar. Bunga onamiz Oishaning rashklari qözgalib u qari qizil ogiz xotinni muncha maqtadiz dedi. Shunda Paygambarimiz aytdilar unday demang u bor boylik va umrini mani yölimda qurbon qildi. Manga tikilgan ofatlarga özini qalqon qildi u mandan rozilik bn dunyodan ketti deb muborak közlariga yosh oldilar. XQadicha onamiz bn yaqin 30 yil eng köngillik xolda umr ötkazdilar. Xayotliklarida ustiga xotin olish ixtiyorini qilmadilar. Lekin Paygambarimizning yoshlari qncha ulgaygan sari botiniy axvollari ruxoniy sifatlari shunchalik Quvvatlanib kuchaymoqda edi. Bundey. bölishlari esa oldingi kunlarida' Paygambarlik ulug vazifasini bajarish uchun tayorgarlik edi. Xilvatda yolgiz ötirib toat ibodat qilishni xamisha xudo yodi bn mashgul bölishni köp suyardilar.shu sababdan 5-10kunlik oziq ovqat olib shu tugaguncha Makkadan chetroqda bölgan Hiro togidagi gorga kirib Xudoga ibodat qilardilar. Borish kelish yöllarida köp möjizalar körardilar. Ayniqs bunday möjizalar vaxiy kelishiga 6 oy qolganda köpaya boshladi. Özlari Paygambar bölishlarini bilmas edilar.
Комментарии 940
PAYG'AMBARIMIZNING NASABLARI VA TUG'ILISHLARI
Tugilgan joylari Arabistonda Makka shaxridur. Otalari Abdulloh , Abdullohning otasi Abdulmuttallib, uning otasi Xoshim, uning otasi Abdumanofdir. Ushbu tört otalarini bilishlik xar bir musulmonga lozimdir. 11-otalari Quraysh 21-otalari Adnondir.
Paygambarimizning yuqorigi otalari Ibroxim Xalilulloxdir. Onalarining otlari Ominadir. Paygambarimiz ota onadan yolgiz tugilgan, töngich ögildir. Chunki paygambarimiz ona qornida 2 oylik bölgan choglarida otalari Abdulloh Shom safariga ketayotib Madina shaxrida vafot ettilar yoshlari 30ga yetmagan edi.
Paygambarimiz (s.a.v) xazrati Iso (a.s)dan 571 yil kn tugildilar. U zamonda Eron mamlakatida mashxur Nöshiravon Odil podshoh edi. Rabbiul-Avval oyining 12-si dushanba kechasi saxar vaqtida dunyoga...ЕщёBilmak kerakkim ummatman degan xar bir odam Paygambarimiz Muhammad alayxissalomni öz ota-onasini tanigandek bilishi lozimdir. Paygambarimiz (s.a.v.) özlari arab naslidan Quraysh qabilasi Bani Xoshim urugidan bölib nomi shariflari Muhammaddir (s.a.v).
Tugilgan joylari Arabistonda Makka shaxridur. Otalari Abdulloh , Abdullohning otasi Abdulmuttallib, uning otasi Xoshim, uning otasi Abdumanofdir. Ushbu tört otalarini bilishlik xar bir musulmonga lozimdir. 11-otalari Quraysh 21-otalari Adnondir.
Paygambarimizning yuqorigi otalari Ibroxim Xalilulloxdir. Onalarining otlari Ominadir. Paygambarimiz ota onadan yolgiz tugilgan, töngich ögildir. Chunki paygambarimiz ona qornida 2 oylik bölgan choglarida otalari Abdulloh Shom safariga ketayotib Madina shaxrida vafot ettilar yoshlari 30ga yetmagan edi.
Paygambarimiz (s.a.v) xazrati Iso (a.s)dan 571 yil kn tugildilar. U zamonda Eron mamlakatida mashxur Nöshiravon Odil podshoh edi. Rabbiul-Avval oyining 12-si dushanba kechasi saxar vaqtida dunyoga keldilar. Ona qornida yotishlari , onadan tugilishlari boshqa bolalardek bölmadi. Chunki onalari omina ogir böy xotunlardek qursoq ogirligini sezmadi yuklik xotinlarga böladigan badan ogriqlarining xech birini bilmadi.
Paygambarimiz (s.a.v) tugilgan kechalari ul zot shraflariga Alloh taolo juda köp möjizalar körsatdi.
U zamonda olam xamasi kofiriston edi.
Ôtgan paygambarlarning körsatgan xaq dinlaridan odamlar adashgan edilar. Arab mushriklari tarafidan Baytullohga 360ta but osilgandi. Arablarning xar bir urugi özlariga atab Baytullohga 1 donadan but osib qöyishni ...ЕщёOna qornida 6 oylik bölganlarida "Xudoning dösti, oxirzamon Paygambariga yuklik bölding,-- deb Ominaga tushlarida ayon böldi. -- bu muborak ögil tugilgan söngida oti Muhammad Bölsin" , Deyildi. Tugilish oy kunlari tamom bölganda Allohning qudrati bn xazrati Maryam, Firavnning xotini xazrati Osiyo va boshqa bir necha xur qizlar bn doyalikka xozir bôldilar. Bola tuqqan xotinlardek odatdagidek tölgoq tutish qon kelishiga öxshash narsalardan xech biri bölmadi. Paygambarimiz tugilganlarida poklik tozalik bn tugildilar. Sunnat qilingan xolda kindiklari kesilgan , badanlari yoglangan xush islik narsalar surtilgan xolatda tugildilar.
Paygambarimiz (s.a.v) tugilgan kechalari ul zot shraflariga Alloh taolo juda köp möjizalar körsatdi.
U zamonda olam xamasi kofiriston edi.
Ôtgan paygambarlarning körsatgan xaq dinlaridan odamlar adashgan edilar. Arab mushriklari tarafidan Baytullohga 360ta but osilgandi. Arablarning xar bir urugi özlariga atab Baytullohga 1 donadan but osib qöyishni odat qilgandilar. Mana shu Butlar Paygambarimiz tugilgan kechada xammalari yuztuban yiqilib yerga tushdi. Ertalab kelgan kofirlar bu holni körib xayron qoldilar. Ona qornidan yerga tushgan choglarida bir nur paydo böldi uning yorugligidan shom viloyatidagi Busro degan shaxarning saroylari körindi. Makka shaxri bn buning oraligi 50 kunlik yöl edi. Xozirgi Eron xalqi u zamonlarda xammalari otashparast kofir edilar. Tutgan dinlari esa majusiylar dini ötparastlik edi. Bularning otashkada yani ibodatxonalaridagi ming yillab uzun zamonlardan beri öchmay yonib turgan xisobsiz ötlari Paygambarimiz ona qornidan tushgan choglarida öchib qoldi. Yana u mamlakatda Sova digan bir köl bölib shu kechada yerga singip ketip Samova degan chöldan qaynab chiqdi. U chôl suvga möl bôldi, kölga aylandi. Mana shunga öxshash u kechada bir nechta. Turli möjizalar paydo bôldi
Paygambarimiz tugilganlarini bilgach bobolari Abdulmutallib xammadan ortiqroq sevindi. Yoshligida ölib ketgan bolasi Abdullohdan yodgor qolgan yolgiz öglimz, Muhammad deb köp suyar edilar
"EMIZDIRILISHLARI"
Paygambarimiz bir faqir oilaning yetim bolasi bölganligidan uni emizishga xech bir xotin ortiqcha qiziqmas edi. Xammaning keyinida qolgan Xalima xam shaxarga kirdi. Emizishga bola söroqlab yurganida Paygambarimizning bobolari Abdulmuttallib körib qolib bizning bir yetim bolamiz bor edi deb kelinlari Ominani uyiga boshlab keldilar. Xazrati Omina Xalimani körib ayttiki:
-- bizni kambagal, bolamni yetim demasangl...ЕщёU zamondagi shaxarlik arablarning odatlari yangi tugilgan bolalarini saxrolik badaviy qabilalariga emizishga berardilar. Atrofdagi badaviylarga xar yili kuzda köklamda emizishga bola olish uchun Makka shaxriga kelish odat edi. Shuning uchun Bani-Sa'd urugidan Xalima degan xotin öz qabilasidan chiqqan xotinlarga qôshilib, özi bir oriq eshak minib, eri bir oriq tuya mingan xolda chiishgan edilar. Bularning mingan ulovlari xolsizlikdan yaxshi yurolmey xammaning ortida qolishdi. Ular shaxarga kelgunlaricha ilgari kelgan xotinlar ota onalik boy bolalarni tanlab olib ketgandilar.
Paygambarimiz bir faqir oilaning yetim bolasi bölganligidan uni emizishga xech bir xotin ortiqcha qiziqmas edi. Xammaning keyinida qolgan Xalima xam shaxarga kirdi. Emizishga bola söroqlab yurganida Paygambarimizning bobolari Abdulmuttallib körib qolib bizning bir yetim bolamiz bor edi deb kelinlari Ominani uyiga boshlab keldilar. Xazrati Omina Xalimani körib ayttiki:
-- bizni kambagal, bolamni yetim demasanglar emizishga berayin deb oq jun yörgakka öralgan Paygambarimizni Xalimaga körsatdi.
Xalimaning közi tushushi bn mexri qözgalib söl emchaklarini ogizlariga solgan edi ogizlarini yumib emmay qöydilar. Ikkinchi öng emchaklarini solganda darxol ema boshladilar. Mana shu kundan tortib to suttan, chiqquncha söl emchakni emakdosh bolaga qoldirib Özlari öng emchakni emishni odat qildilar
Xalima bu muborak ögilni olishi bn ularning uylari xayru barakaga töldi. Nima ish qilsalar rivoj topib tirikchiliklari tiklandi. Suti ozligidan yolgiz ögil töymasdan oriqlagan edi, qachonki Paygambarimizni emizdirishsa sutlari buloqdek oqa boshladI. Makkaga kelishda xammadan orta qolgan eshagi Paygambarimizni olib qaytar chogida xammaning oldiga tushib yurdi. Bu qutluq xayvonda bir qancha quvonchlik xol paydo bölib ortiqcha kuch quvvatga ega böldi. Bu sirni körgan yöldosh xotinlar xayron qoldilar. Shu yillar yomgir yetarli yogmay Arabistonda Quruqchilik edi. Yerdan öt unmagan sabablik xayvonlari oriq bölib sutlari töxtagan edi. Tirikchiliklari chorva sut qatigiga suyangan köchmanchi arablar turmush tögrisidan anchagina anchagina ogirliklar kechirmoqda edilar.
Paygambarimiz Xalimaning oilasiga qöshilganda söngra uning turmushi favqulotta yaxahilana boshlasi, shundoqki, oriqlikdan kötaram xolga erishgan qöy echkilari sal ötmay semira boshladi. Xech qayerda chiqan öt, yegan chöplari körinmasdan yelinlari tölib sutlari oqib kelardi. Xalimaning butun oilasi ovqatga möl bölib uy ichlari sut qatiqqa töldi.
"KO'KSI YORILISH VOQEASI"
Qarasalar köksilarida yorganning nishonasi qolib, izi körinib turipti. Bechora Xalima eri bn bu karomatni xaqiqatiga tushunmey, u ishning Xudo tarafidan bölganiga aqllari yetmay, köngillariga xar xil xayollar kelib, köp qörqtilar. Bu ish jin shaytonlar qasdidan böldimi, deb gumon qilishdi. Özlari Paygambarimizdan ajralishni xoxlamasalar xam, bu xodisadan qörqib nochor paygambarimizni onalari Ominaga keltirib topshirdilar. Bu muborak bolaga bunday mexr muxabbat qôygan enagasi bizdan ruxsatsiz keltirdi, albatta buning sababi bölsa kerak deb sabanini söradilar. Avvalda yashirib aytmay turgan bölsada söngra bôlgan voqeani bayon qildilar va:
Bu ish jin-shaytonlar tarafidan bölish extimoli bordir dedi. Onalari Omina bu sözga qarshi dedilarki: bu bolam Muhammad böyimga bitgandan buyon goyibdan köp bashoratlar körib kelganman. Bu bolaning sharofatini bildirish uchun tug'ut kechasida necha turli karomat ishlar bölib ötgan. Endi bundey ulug' xosiyatlarga ega bölgan farzandim Muhammadga xech qachon jin shaytonlar yaqinlasha olmaydi deb Xalimaga xurmat körsatib ruxsat berdilar. Shu chog'da Payg'ambarimiz 4ga tölib 5ga qadam qöygandilar. Man bu voqea Payg'ambarimizga yosh bolalik vaqtlarida bölgan möjizalarning birisidur. Buni "Shaqqi-Sadr" deydilar.
"ONALARI BILAN MADINAGA SAFAR VA UNDAN QAYTISHLARI"
Bu safarda Ummu Ayman degan Abdullohdan meros qolgan chörilari xamrox edi. Bir necha kun yöl yurib salomat Madinaga yettilar.
Makka shaxri bn Madina oralig'i tuya yurishida 10-12 kunlik yôl edi. Tog'a qabilasi ichida bir necha kun mexmon bölishdi. Maqsad ôtalgandan söng yana Makkaga qayttilar. Makka va Madina shaxarlari orasidagi Abvo degan joyga kelganida onalari Ominada betoblik paydo böldi va shu joyda ajal yetib endigina 5 yoshga kirgan farzandlarini chôrilari Ummu Aymanga topshirib yosh juvonlik xolda vafot etdi.
Mana shu joyga kelganda ikki tog orasida mexribon onalaridan xam ajrab, ota-onasiz yetim bôlib Ummu Aymun qölida qoldilar. Söngra bu joydan qözgalib, Makkaga kelgandan keyin bobolari Abdulmuttallib ziyoda mexribonlik körsatib ôz tarbiyasiga o...ЕщёPayg'ambarimizning onalari Xazrati Omina: "Madinaga borib, bolamga otasi Abdullohni qabrini ziyorat qildiray va xam u joydagi tog'alari bn körishtirib kelay" deb Madina safariga niyat qilib yölga chiqtilar.
Bu safarda Ummu Ayman degan Abdullohdan meros qolgan chörilari xamrox edi. Bir necha kun yöl yurib salomat Madinaga yettilar.
Makka shaxri bn Madina oralig'i tuya yurishida 10-12 kunlik yôl edi. Tog'a qabilasi ichida bir necha kun mexmon bölishdi. Maqsad ôtalgandan söng yana Makkaga qayttilar. Makka va Madina shaxarlari orasidagi Abvo degan joyga kelganida onalari Ominada betoblik paydo böldi va shu joyda ajal yetib endigina 5 yoshga kirgan farzandlarini chôrilari Ummu Aymanga topshirib yosh juvonlik xolda vafot etdi.
Mana shu joyga kelganda ikki tog orasida mexribon onalaridan xam ajrab, ota-onasiz yetim bôlib Ummu Aymun qölida qoldilar. Söngra bu joydan qözgalib, Makkaga kelgandan keyin bobolari Abdulmuttallib ziyoda mexribonlik körsatib ôz tarbiyasiga oldi. Shu bn bobolarining qölida yoshlari 8 ga töldi. Bu chogda Abdulmuttallibning yoshi 100dan oshgan edi. "Xar bir tugilgan kishi - ölimdir oxirgi ishi " degandek bu kishi xam ajali yaqinlashib, betoblik töshagida yotti. 11 ög'il 6 qizlari boridi ularni yostiq ustiga chaqirib vasiyat qildi:
Öglim Muhammad onasidan yoshligida yetim qoldi, endi mendan xam ajrash vaqti yaqinlashdi. Öz örnimda Abu Tolibni vakil qildim, dedi. Söngra unga qarab aytdi: ey Abu Tolib, sen özing kambagal odamsan va xam yosh bolalaring köp, shundoq bölsa xam öglim Muxammadni senga topshirdim, chunki sen yumshoq köngilli, ulug' xikmatlik kishisan va xam Muhammad og'ang Abdullohni öglidur mana shuning uchun xam Muhammadni senga topshirdim, deb foniy dunyodan ötdi.
"AMAKILARI ABU TOLIBNING TARBIYASIGA O'TISHLARI"
Buni körib Abu Tolibning köngli ezildi. Qarindoshlik mexri qözgalib köziga yosh keldi va seni tashlab safarga chiqmayman dedilar.
Paygambarimiz Abu Tolibni tuyasiga mingashib safarga chiqtilar. Xavo juda isigan vaqti edi, mana shu kundan bosh...ЕщёOtasi Abdulmuttallibning vasiyaticha, Abu Tolib xam shu kundan boshlab vafot bölguncha bor kuch quvvati bn Paygambarimiz tarbiyalariga kirishdi. U zotni ximoya qilishda xech qandey kamchlik körsatmadi, shundoq qilib amakilari Abu Tolib tarbiyasida yoshlari 12ga kirdi. U zamondagi Quraysh xalqining xar yili savdogarchilik bn ikki qayta safarga chiqish odatlari bor edi. Qish faslida bölsa Yaman shaxriga, yoz kunlari Shom viloyatlariga borib savdogarlik qilishardi. Shu odatlaricha, Shom safariga tayorlangan Quraysh karvonlariga qöshilib Paygambarimizning amakilari Abu Tolib xam chiqmoqchi böldi endi jönar vaqtida Paygambarimiz kelib tuyaning burundigiga osildilar: Ey amaki meni kimga tashlab ketasiz men sizdan ajramayman, deb közlariga yosh oldilar.
Buni körib Abu Tolibning köngli ezildi. Qarindoshlik mexri qözgalib köziga yosh keldi va seni tashlab safarga chiqmayman dedilar.
Paygambarimiz Abu Tolibni tuyasiga mingashib safarga chiqtilar. Xavo juda isigan vaqti edi, mana shu kundan boshlab, Paygambarimizning bosh ustilariga bir parcha oq bulut chiqib, soya solib turdi. Shom safaridan qaytib kelguncha shu bulut soyasi sira ajramadi.
Alloh taolo öz xabibi Paygambarimizga bolalik kunlaridan boshlab shundek mujizalarni berib, boshqalardan farqli qilgan edi. Makka shaxri bn Shom viloyatini oraligi tuya yurishida 40-50 kunlik yöl edi.
Quraysh karvoni bu yöllarni yurib manzillaridan ötib söngra Shom tuprogiga kirdilar. Shu yerda Busro shaxri bölib uning yaqinida bir savmaa yani nasoro söfiylarining ibodatxonasi bor edi. Ana shunda uzun zamonlardan beri Buxayro otliq bir obid ibodat qilayotgan edi. Bu obid esa, Iso alayhissalom keltirgan xaq dinni tutgan, u yöldan adashmagan, Tavrot, Injil öqigan katta olimlardan bölib Paygambarimiz sifatlarini Avrot, Injil kitoblarida öqib bilgan edi. U aytar ediki: Odam alayhisalomda keyin köp Paygambarlar ötdilar, endi barcha Paygambarlar ulugi Xudoning dösti, oxirzamon Paygambari chiqar vaqti yaqinlashdi u özi arab naslidan chiqadi Makka shaxrida tugilib Madina shaxriga xijrat qiladi, yosh bolalik vaqtida Shom tuprogiga kirgay dedi.
Darrov savmaasiga kirib karvonlar uchun bor ziyofat asbobini tortib, borib ularni mexmonga chaqirdi. Karvon xalqi ichida xmmadan kichikrogi Paygambarimiz edilar. Arablar odaticha yosh bola deb qösh qölon saqlashga qoldirib, boshqalari ziyofatga xozir bölishdi. Roxib kördiki Paygambarimiz kelmaptilar.
Sizlardan kim qoldi? deb sôradi. Ular esa uluglarimizdan xech kim qolmadi bir yosh bolamizdan boshqa xammamiz bormiz deyishdi.
Bu roxibning asl maqsadi esa Paygam...ЕщёBir kuni savmaa ustiga chiqib, Madina tarafga qarab turgan ediki, uzoqdan karvon qorasi körindi. Ular yaqinroq yetib kelguncha kuzatib turdi. Qarasa tuya mingan yosh bola tepasida bir parcha oq bulut soya solib turipti. Buxayro roxib Tavrot, Injilda öqigan oxirzamon Paygambarining sifatlarini aniqlab bilish uchun uzoq tikilib turdi. Karvonlar xam qöshlarini tushirdilar. Söng Paygambarimiz bir daraxt tagiga kelib ötirdilar. Qarab tursa daraxt shoxlari egilib ustilariga soya soldi. Mana bu karomatni körib obid köngli qaror topdi.
Darrov savmaasiga kirib karvonlar uchun bor ziyofat asbobini tortib, borib ularni mexmonga chaqirdi. Karvon xalqi ichida xmmadan kichikrogi Paygambarimiz edilar. Arablar odaticha yosh bola deb qösh qölon saqlashga qoldirib, boshqalari ziyofatga xozir bölishdi. Roxib kördiki Paygambarimiz kelmaptilar.
Sizlardan kim qoldi? deb sôradi. Ular esa uluglarimizdan xech kim qolmadi bir yosh bolamizdan boshqa xammamiz bormiz deyishdi.
Bu roxibning asl maqsadi esa Paygambarimiz diydorlarini töyib körish edi. Iso alayhissalom bashorat bergan, Tavrot, Injilda sifatlari aytilgan oxirzamon Paygambari ekanliklarini aniqlab bilish edi. Karvon ahlini ziyofat qilishdan roxibni maqsadi xam shu edi. Yöq esa, karvonlar bundan ilgari qancha qayta bu joydan ötganlarida bu roxibdan xech qandey iltifot kôrmaganlar. Shuning uchun kishi yuborib qôymasdan chaqirib keltirdi. Kelgandan söng: bu bolaning otasi qaysi biringiz? Deb sôradi. Shunda Abu Tolib men otasi bölaman deb javob berganda roxib aytti: xoy bunday bôlmasligi kerak edi bu bolaning ota onasi ôlgan bölib özi yetim bölishi kerak dedi. Abu Tolib aytti: bu sôzingiz tögri. Siz aytgandek bolani ota-onasi yoshligida vafot etganlar. Men esa ular ôrnida tarbiya qilib turgan amakisiman. Bu sôzlarni eshitgan roxib bu bolani oxirzamon Paygambar ekanligi aniq bôldi. Tavrot va injilda aytilgan sifatlari tögri keldi. Ziyofat ötgandan söngra roxib Abu Tolibni bir chetga chaqirib: ey Abu Tolib sizga xush xabar bu ôglingiz voyasiga yetsa, Alloh taoloning xabibi, anbiyolar sarvari ozirzamon Paygambari böladi. Tavrot va Injilda sifatlari yozilgan. Uzoq yillardan beri savmaada yotib shuni kutayotan edim Alhamdulillax bugun maqsadimga yettim.
Shom shaxridagi yaxud olimlari xam öz kitoblarida bu voqeani körib, ular xam kutib turibtilar. Chunki Alloh taolo tarafidan Paygambarlarga berilgan bacha kitoblarda bu Paygambarning sifatlari bayon qilingan. Shu jixatdan yaxud, nasoro olimlari bu ishdan xabardorlar.
Endi bundey ulug darajali paygambarlar ulardan bölmay arab naslidan chiqanligi uchun xasadlari qözgalib köngillarida qattiq adovat saqlanmoqda. Endi mani sizga döstlik sözim shuki Shom shaxriga kirmasdan bolani olib siz bu joydan qayting. Mabodo unga dushmanlar qasd qilib ziyon zaxmat yetkazmasin dedi
Birovdan körmasdan xech kimdan örganmasdan Ibroxim Xalilullohning xaq dinlarini tutgan edilar. Xudo tarafidan köngillariga shundek ilxom bölgan edi. Avalda arab xalqining tutgan dinlari Ibrohim alayhissalom keltirgan islom dini bölsa xam bu örtada uzoq zamonlar ötishi bn u yöldan adashib bularda butparastlik köp rivoj topgandi. Ichlarida Quraysh qabilasidan...ЕщёAbu Tolib xam bu roxib sözini anglab Shomi sharif ichiga kirmay karvon tushgan joyda ishlarini bitirib qayttilar va sixat salomat Makkaga yettilar. Oradan oy, yillar ötib Paygambarimizning yoshlari 20 dan oshdi. Paygambarimiz bolalik chogidan boshlaboq odoblik körkam axloqlik chin sözlik saxovat qöllik gözal qiliqlik ulug ximmatlik edilar. Katta kichik, döst dushman barchaga qilgan ishlari yoqimlik edi. Öyin kulguni botil ishlarni köngilari xoxlamasdi. U zamondagi arab xalqining tutgan butparastlik dinlaridanva xar xil buzuq axloqlaridan jirkanar ediilar. Bularning tutgan dinlari botil dindur albata xato yöl bôlgan deb ishonardilar
Birovdan körmasdan xech kimdan örganmasdan Ibroxim Xalilullohning xaq dinlarini tutgan edilar. Xudo tarafidan köngillariga shundek ilxom bölgan edi. Avalda arab xalqining tutgan dinlari Ibrohim alayhissalom keltirgan islom dini bölsa xam bu örtada uzoq zamonlar ötishi bn u yöldan adashib bularda butparastlik köp rivoj topgandi. Ichlarida Quraysh qabilasidan Varaqa ibn Navfal degan bir olim kishi bölib butun arablar ichida Ibrohim alayhissalomdan qolgan xaq dinni tutgan yolgizgina shu kishi edi. Bu kishi esa xazrati Xadicha onamizning amakilari. Injil kitoblaridan öqip körib u kishi: oxirzamon paygambari chiqar chogi yaqinlashdi. Shu kunlarda tugilib soyasi yer ustiga tushdi. U arab nasli, Quraysh urugidan bölib butun xalqni xaq dinga davat qiladi. Uning söziga arablar inkor qilib, qarshi chiqadilar. Öz qabilasidan unga köp jabru jafo köradilar, oxirida uni öz shaxri Makkadan qochishga majbur qiladilar.
Koshki men u zamonda tirik bölsam edi. Afsuski, u zamondi kôrishga umr oz qoldi, deb xar qachon shundoq sözlar bn xasrat qilardilar. Varaqaning bu sôzlarini eshitib yurgan onamiz Xadicha: "Agar bu ulug davlat arablar ichida birovga nasib bölsa, albatta Muhammaddan boshqaga bölmasa kerak. Chunki unda xar bir yaxshilikning belgilari bordir. Undey zotning xizmatiga loyiq bölsam, nikoxlariga kirsam, men uchun qandoq ulug baxt davlat bölar edi " deb xamisha orzu qilar edi.
"XADICHA SAVDOGARCHILIGIGA VAKIL BO'LIB SHOM SAFARIGA CHIQQANLARI"
Makka shaxrining atoqlik boylari qatorida qishda Yaman viloyatiga, yozda Shom shaxriga savdo tijoratlari yil sayin yurib turmoqda edi. Bir kuni Hazrati Xadicha paygambarimizga kishi yuborib ayttiki: Muhammad mani oldimda köp xurmatli yigitdur. Man uni bek ishonimlik kishi deb bilaman. Tijorat uchun Shom shaxriga yubormoqchi bölib bir qancha mol tayorladim. Agar xoxlasa bu tijorat ishiga boshchi bölib borib kelsin. Foydasiga teng she...ЕщёXazrati Xadicha arab xotinlari ichida aqllik, ziyrak, chechanliklari ziyoda bölganlikdan, öz faxm-farosatlari, Paygambarimiz boshlarida shundoq bir ulug davlat borligini oldindan sezib yurar edi. Shuning uchun turlik baxonalar bn yaqinlashib, shu zotning nikoxiga kirish yölini izlar edi. Ôzlari bôlsa Quraysh qabilasi ichida xasab-nasablik xusni jamolda chiroylik, urug-aymoqlari oldida obröli boy xotin bölib oldingi eri ölib tul qolgan edi. Quraysh qabilasi sayyidlaridan bir qancha sovchi kelib, sörovchilar bölsa xam ulardan xech birini qabul qilmagan edi.
Makka shaxrining atoqlik boylari qatorida qishda Yaman viloyatiga, yozda Shom shaxriga savdo tijoratlari yil sayin yurib turmoqda edi. Bir kuni Hazrati Xadicha paygambarimizga kishi yuborib ayttiki: Muhammad mani oldimda köp xurmatli yigitdur. Man uni bek ishonimlik kishi deb bilaman. Tijorat uchun Shom shaxriga yubormoqchi bölib bir qancha mol tayorladim. Agar xoxlasa bu tijorat ishiga boshchi bölib borib kelsin. Foydasiga teng sherik bölamiz, keyinchalik mandan keyin köp yaxshiliklar köradi dedi.
Paygambarimiz bu sözni hazrati Xadichadan eshitganlarid söng, amakilari Abu Tolib qoshiga kelib undan maslaxat söradilar. Abu Tolibxam bu safardagi tijoratdan köp foyda chiqishini aytib borishlariga maslaxat berdi. Hazrati Xadicha bu sôzni eshitib köp xursand bölib, Maysara degan qulini yölda xizmat qilish uchun xamrox qilib qöshdi va Paygambarimiz xaqida nima sirlar körsa yöllarida qandey voqealar bölsa payqab yurishga buyurdi.
Shu bn Paygambarimiz Xadichaning mollarini olib Shom karvonlari bn yölga chiqtilar. Bu safarda Abu Bakr Siddiq xam birga edi. Paygambarimiz bn oralarida yoshliklaridan tortib dôstlik aloqalari bor edi. Ikkovlari bir tuyaga mingashdilar. Tuyaga minishlari bn yana bir parcha oq bulut tepalarida soya tashlab turdi. Safar tamom bôlguncha kun issigida ustilaridan shu bulut sira ajramadi.
Payg'ambarimiz 12 yoshlarida amakilari Abu Tolib bn kelgan safarlarida ko'rishgan Buxayro roxibning savmaasiga karvon yaqinlashdi. U roxib bir necha yillar ilgari o'lib, o'rniga Nasturo degan roxib kelib o'tirgan edi. Bu xam Tavrot, Injil kitoblarida Payg'ambarimiz sifatlarini ko'rib, oxirzamon payg'ambarini chiqar vaqti yaqinlashdi, Shom safariga chiqib shu yo'ldan o'tadilar va uning jamolini ko'ramanmi degan umid bn savmaa tomidan ko'z tutib , Madina tarafiga boqib turar edi.
Bir kuni shu tarafdan karvon qorasi ko'rindi, ular ichida ustiga bir parcha bulut soya solib turgan Payg'ambarimizga ko'zi tushdi. Karvon axli savmaa oldiga kelib turdilar. Payg'ambarimiz esa, savmaa yaqinidagi bir tup daraxt soyasiga o'tirdilar. Roxib kelib Payg'ambarimizga uzundan uzun tikilib qar...ЕщёAbu Bakr Siddiq va Maysara bu sirni ochiq ko'rdilar. karvonlar manzildan manzilga ko'chib bir necha kun yurib Shom viloyatiga keldilar.
Payg'ambarimiz 12 yoshlarida amakilari Abu Tolib bn kelgan safarlarida ko'rishgan Buxayro roxibning savmaasiga karvon yaqinlashdi. U roxib bir necha yillar ilgari o'lib, o'rniga Nasturo degan roxib kelib o'tirgan edi. Bu xam Tavrot, Injil kitoblarida Payg'ambarimiz sifatlarini ko'rib, oxirzamon payg'ambarini chiqar vaqti yaqinlashdi, Shom safariga chiqib shu yo'ldan o'tadilar va uning jamolini ko'ramanmi degan umid bn savmaa tomidan ko'z tutib , Madina tarafiga boqib turar edi.
Bir kuni shu tarafdan karvon qorasi ko'rindi, ular ichida ustiga bir parcha bulut soya solib turgan Payg'ambarimizga ko'zi tushdi. Karvon axli savmaa oldiga kelib turdilar. Payg'ambarimiz esa, savmaa yaqinidagi bir tup daraxt soyasiga o'tirdilar. Roxib kelib Payg'ambarimizga uzundan uzun tikilib qarab turdi. bu kishi kim bo'lsdi deb Maysara qulidan so'radi. Undan javobni eshitib kitobda ko'rgan sifatlarini to'g'ri topdi. So'ngra Maysarani bir chetga tortib unga Payg'ambarimiz xaqida ko'p sirlarni aytdi. Va Shom shaxriga kirmaslikni maslaxat berdi. "U joyda yaxudiylardan dushmanlar kutib turipti, ulardan ziyon zaxmat yetmasin " dedi.Bu to'g'risida Payg'ambarimizni o'zlari bn xam biroz suxbatlashishdi. Roxib so'zi sabab bo'lib Payg'ambarimiz Shom shaxriga kirmasdan shu joyda mollarini ko'p yaxshi baxoda sotib qaytdilar.
Quraysh karvoni Shom tuprogidan chiqib salomat Makka shaxriga yetib keldilar. Makka xalqi karvon xabarini eshitib yetib kelishdi. Onamiz hazrati Xadicha xam shu vaqtta bir necha xotinlar bn tom ustiga chiqib qarab turgan edilar. Yiroqdan kelayotgan karvon ichida Paygambarimizga közi tushdi.Bosh ustilarida bulutdek soya solib turgan bir juft qush körindi. Xaqiqatda esa köringan bir juft qushlar farishtalar edi. Ungacha Maysara qul xam yetib keldi. Sicat salomatlikni bildirgandan söng bu uzoq yölda Paygambarimizdan körgan barcha sirlarni möjizalarni onamiz Xadichaga birma bir bayon qilib berdi. Buni eshitganlaridan söng Paygambarimizga ixlos muxabbatlari zavq shavqlari yanada oshdi. Paygambarimizning bu safardagi tijoratlarida boshqa kishilardan ortiqroq foyda chiqqanidan hazrati Xadicha köp suyundi.
"XADICHAGA NIKOHLANISHLARI"
Xadichaga rozilik javobini berdilar. Ösha vaqtning rasm rusumlari böyicha nikox majlislari tuzildi. Xar ikki tomondan tasirlik xutbalar öqilib nikox bogladilar. Bunda 20 ta tuya maxr solganlari rivoyat qilingan. Paygambarimiz 25 yoshda, onamiz Xadicha esa 40 yosh chamasi edlar. Paygmbarimiz Muhammad (s.a.v.)ni...ЕщёMana shu kundan boshlab Paygambarimizga qiyomat juft bôlib, nikoxlariga kirish chorasini qildi. Xotinlar tarafidan er izlab sovchi qöyish odaㅁtdan tashqari ish bölsa xam onamiz Xadicha Nafisa degan xotinni Paygambarimizga jônatib, asli maqsadini bildirdi. Paygambarimiz esa eshit,ganlaridan söng amakilari Abu Tolibdan maslaxat söradilar. Bu ishga Abu Tolib köp ajablandi. Chunki xasab-nasabda Quraysh xotinlari ichida birinchi ötrin olgan Xadichaning özi xaridor bölishi, u zamon arab odatlariga sigmaydigan taajjub ish edi. Shuning uchun Abu Tolib: Xadichaning bu talabini sizga kelgan davlat deb xisoblaymiz, albatta buni qabul qilishimiz kerak deb mamnunlik bn roziliklarini bildirdi.
Xadichaga rozilik javobini berdilar. Ösha vaqtning rasm rusumlari böyicha nikox majlislari tuzildi. Xar ikki tomondan tasirlik xutbalar öqilib nikox bogladilar. Bunda 20 ta tuya maxr solganlari rivoyat qilingan. Paygambarimiz 25 yoshda, onamiz Xadicha esa 40 yosh chamasi edlar. Paygmbarimiz Muhammad (s.a.v.)ning dunyoda köz ochib körgan vafodor yorlari xar ikki jaxonlik muborak juftlari onamiz hazrati Xadichadurlar.
Paygambarimizning 4ta ôgil 4ta qizlari bölgan. Ögillari Qosim, Toxir, Tayyib, Ibroxim. Qizlari Ruqiya, Zaynab, Ummu Gulsum, Fotima. Yolgiz Ibroxim chörilari Moriyadan tugilgan edi. Onamiz Xadicha butun boylik balki bor umrlarini Paygambarimizning rizoliklarida sarf qildi. Paygambarimizga xamxör va mexribon edilar. Umrlari oxirigacha Paygambarimizning gam qaygularini birga tortib dardlik dillariga davo edi. Butun dunyo axlini islom diniga davat etish amri Alloh taolo tomonidan Paygambarimizga keldi. Shu xizmatni bajarish ustida mushrik va munofiqlardan turli jabru jafo kördilar. Tashqaridan xar qandey aziyatlar kôrib uyga kelganlarida ochilgan guldek chiroylari shirin sözlari bn Paygambarimizni köngillarini kötarar edilar. Shuning uchun Paygambarimiz: ey bor Xudoyo Xadichadan man roziman san xam rozi bölgin deb duo qilardilar. Onamiz Xadicha vafot etgan yilni gam qaygu yili deb atagandilar. Shuning uchun Alloh taolo öz xabibiga juft qilib yor vafodorlikka uni loyiq kördi. Vafotlaridan keyin xam Paygambarimiz xar doim Xadicha onamizning sifatlarini qilib uning yaxshiliklarini aytib ötirardilar.
XQadicha onamiz bn yaqin 30 yil eng köngillik xolda umr ötkazdilar. Xayotliklarida ustiga xotin olish ixtiyorini qilmadilar. Lekin Paygambarimizning yoshlari qncha ulgaygan sari botiniy axvollari ruxoniy sifatlari shunchalik Quvvatlanib kuchaymoqda edi. Bundey. bölishlari esa oldingi kunlarida' Paygambarlik ulug vazifasini bajarish uchun tayorgarlik edi. Xilvatda yolgiz ötirib toat ibodat qilishni xamisha xudo yodi bn mashgul bölishni köp suyardilar.shu sababdan 5-10kunlik oziq ovqat olib shu tugaguncha Makkadan chetroqda bölgan Hiro togidagi...ЕщёBir kuni Paygambarimiz onamiz Oisha uyida ötirgan vaqtlarida Xadicha onamiz xaqlarida söz böldi. Paygambarimiz uni yaxshiliklarini aytib maxtadilar. Bunga onamiz Oishaning rashklari qözgalib u qari qizil ogiz xotinni muncha maqtadiz dedi. Shunda Paygambarimiz aytdilar unday demang u bor boylik va umrini mani yölimda qurbon qildi. Manga tikilgan ofatlarga özini qalqon qildi u mandan rozilik bn dunyodan ketti deb muborak közlariga yosh oldilar.
XQadicha onamiz bn yaqin 30 yil eng köngillik xolda umr ötkazdilar. Xayotliklarida ustiga xotin olish ixtiyorini qilmadilar. Lekin Paygambarimizning yoshlari qncha ulgaygan sari botiniy axvollari ruxoniy sifatlari shunchalik Quvvatlanib kuchaymoqda edi. Bundey. bölishlari esa oldingi kunlarida' Paygambarlik ulug vazifasini bajarish uchun tayorgarlik edi. Xilvatda yolgiz ötirib toat ibodat qilishni xamisha xudo yodi bn mashgul bölishni köp suyardilar.shu sababdan 5-10kunlik oziq ovqat olib shu tugaguncha Makkadan chetroqda bölgan Hiro togidagi gorga kirib Xudoga ibodat qilardilar. Borish kelish yöllarida köp möjizalar körardilar.
Ayniqs bunday möjizalar vaxiy kelishiga 6 oy qolganda köpaya boshladi. Özlari Paygambar bölishlarini bilmas edilar.