İşin doğrusu şudur: Allah'ı seven ve onun emirlerine/hükümlerine gönülden/isteyerek boyun eğen bağlanan her kul Allah'ın velisidir. Velilik belirli kişilerin tekelinde olmayıp, her mü'mün'in sahip olabileceği bir özelliktir.
Veliliği bazı kişilere has bir özellik (sıfat) olarak algılamak ve bu sıfatı taşıyor olma özelliğinden dolayı onları olağanüstü konumda görmek, söz ve davranışlarda kutsamak şirktir. Allah'ın bazı kullarına olağanüstü özellikler verdiğini ve bu kulların da gelecekten haber verme, görülmeyeni görme , bilinmeyeni bilme, masum olma, şifa dağıtma, görüş ve düşüncelerinde yanılmaz olma gibi üstün özellikler taşıdıkları iddiası İslam dışıdır ve bir kuruntudan ibarettir.
Kuruntu ise dinde asla ölçü değildir. Bilakis bu tür iddialar Kur'an tarafından lanetlenerek reddedilmektedir. Allah, elçisi de dahil hiçbir kulunu gayb'ına ortak etmediğini Kitab'ında bildirmektedir. Bu gerçeğe rağmen veli olduğu söylenen / sanılan bazı kimselerin gelecegi bildiklerini iddia etmek, kavramın ne kadar yanlış değerlendirildiğinin, en somut örneğidir.
Yine Kuran, Allah'a , Kitabına ve Elçisine bağlanmayı, kurtuluşa ermenin ancak böyle mümkün olacağını çok açık bir biçimde bildirmiştir. Buna rağmen bazı kimselerin ölü veya diri insanlardan, falcılardan, muskacılardan, şeyhlerden, mürşidlerden, sihirbaz ve kahinlerden yarar ummaları ve onların kurtarıcılığına umut bağlamaları kuruntudan başka bir şey değildir. Ve bu kimseler "deve iğnenin deliğinden geçinceye kadar" umduklarına kavuşamayacaklardır.
Allah mü'minlerin velisidir;
Allah, iman edenlerin velisidir. Onları karanlıklardan aydınlığa çıkarır. İnkâr edenlerin velileri de tağuttur, onları aydınlıktan karanlıklara çıkarırlar. İşte onlar cehennemliklerdir. Orada ebedî olarak kalırlar.“ (2/ Bakara- 257)
Mü'minler Allah'ın velisidir.
Mü'minler, Rasulü ve Mü'minleri veli edinirler:
"Sizin veliniz yalnızca Allah, O'nun Rasulü ve namaz kılan, zekat veren ve rüku eden mü'minlerdir" (5/ Maide- 55)
Müminler, Şeytanı (4/119 ), kafirleri (3/28), yahudi ve hiristiyanları (5/51), zalimleri [Şura- 8] veli edinmezler.
Öyle ki , islam'ı dışlayan, ona karşı koyan/ Allah'ın Düşmanlarıyla dost olan kimse, baba veya kardeş de olsa, yine de veli (dost) edinilmez:
"Ey iman edenler! Eğer babalarınız ve kardeşleriniz imana karşılık küfürden hoşlanıyorlarsa, onları veliler (dost) edinmeyiniz. Sizden her kim onları veli (dost) edinirse işte onlar da zalimlerin ta kendileridir" (9/ Tevbe- 23)
Gerek yukarıdaki ayetlerde ve gerekse diğer birçok ayette, veli kavramının ne anlama geldiğini Kur'an gayet açık bir şekilde ortaya koymaktadır. Buna rağmen, başta tasavvuf inancını/düşüncesini benimsemiş olanlar olmak üzere daha birçok din mensubu, dine ait birçok konuda yaptıkları ifsadı bu kavramda da yaparak, veliliği seçilmis /atanmış kişilerin özelliği olarak nitelendirdiler. Onlara göre, Allah, seçtiği bu kullarını bütün kötülüklerden koruyor ve bütün isteklerini kabul ediyor.
Bu anlayışın veliliğe yüklediği anlam, neticede onların Allah'ın tasarruf alanına girmesine yol açmaktadır. Sonuçta bu insanlar, oradan edindikleri güçle de, yağmur yağdırma, kötülükleri savma, dünyanın batmasına ve gökten başımıza taş yağmasına engel olma, isteyenin yardımına ulaşarak onlan kötülerden ve kötülüklerden koruma/kurtarma gibi üstün özellikleri olan, bilim kurgu filmlerindeki süpermenlere bile taş çıkartan , süper kullardır.
Tasavvufun bu velileri öylesine süpermenlerdirler ki öldükten sonra bile kurtarıcılığa devam etmektedirler. Öyle ki bir çok kimse bu ölülere dua ederek onlardan yardım dilemektedir.
İnsanların Kur'an'ı anlamaları ve hayatlarını Ona göre düzenlemeleri, Müslüman olabilmenin şartıdır. Kuran anlaşılmalıdır.
O anlaşılmadan, Müslümanlık adına hiçbirşey doğru anlaşılmaz.


Присоединяйтесь — мы покажем вам много интересного
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Комментарии 1
Maide 55 Imam Əli(ə) haqqda nazil olmasına sübutlar
...ЕщёBismillahir-rehmanir-rehim
“Innema veliyikumullahu ve resuluhu vellezine amenullezine yuqimunes selate veyu’tinez zekate vehum raki’un”
“Sizin esl veliniz (sahibiniz) Allah, Onun resulu ve iman getirenlerdir. O, kesler ki, namaz qilir ve ruku halinda iken zekatverirler.”
Bu ayenin Ali (e.s.) haqqinda olmasini subut eden deliller;
1.Imam Fexri Razi “Tevsiri –Kebir” cild-3, seh-431
2.Imam Ebu Esheq Selebi “Keshful- Beyan”
3.Carullah Zemexsheri “Keshshaf” cild-1, seh-422
4.Teberi “Tefsiri-Teberi” cild-6, seh-186
5.Ebul Hasan Rummani “Tafsir”
6.Ibn Hevazin Nishaburi “Tefsir”
7.Ibn Se’dun Qirtebi “Tefsiri-Qirtebi” cild-6, seh-221
8.Nesefi-Hafiz “Tefsir” sehife-496
9.Fazil Nishaburi “Qeraibul-Qur’an” cild-1, s-461
10.Ebul Hasan Vahidi “Esbabun-Nuzul” sehife-148
11.Hafiz Ebu-Bekr Cessas “Tefsiri-Ehkamil-Qur’an” sehife-542
12.Hafiz Ebu Bekr Shirazi “Fi ma nezele minel-Qur’ani fi Emirel-mominin”
Maide 55 Imam Əli(ə) haqqda nazil olmasına sübutlar
Bismillahir-rehmanir-rehim
“Innema veliyikumullahu ve resuluhu vellezine amenullezine yuqimunes selate veyu’tinez zekate vehum raki’un”
“Sizin esl veliniz (sahibiniz) Allah, Onun resulu ve iman getirenlerdir. O, kesler ki, namaz qilir ve ruku halinda iken zekatverirler.”
Bu ayenin Ali (e.s.) haqqinda olmasini subut eden deliller;
1.Imam Fexri Razi “Tevsiri –Kebir” cild-3, seh-431
2.Imam Ebu Esheq Selebi “Keshful- Beyan”
3.Carullah Zemexsheri “Keshshaf” cild-1, seh-422
4.Teberi “Tefsiri-Teberi” cild-6, seh-186
5.Ebul Hasan Rummani “Tafsir”
6.Ibn Hevazin Nishaburi “Tefsir”
7.Ibn Se’dun Qirtebi “Tefsiri-Qirtebi” cild-6, seh-221
8.Nesefi-Hafiz “Tefsir” sehife-496
9.Fazil Nishaburi “Qeraibul-Qur’an” cild-1, s-461
10.Ebul Hasan Vahidi “Esbabun-Nuzul” sehife-148
11.Hafiz Ebu-Bekr Cessas “Tefsiri-Ehkamil-Qur’an” sehife-542
12.Hafiz Ebu Bekr Shirazi “Fi ma nezele minel-Qur’ani fi Emirel-mominin”
13.Ebu Yusif Sheyx Ebdusselam Qezvini “Tefsiri-kebir”
14.Qazi Beyzavi “Envarul-Tenzil” cild-1 s-345
15.Celaleddin Suyuti “Durrul-Mensur” cild-2, s-293
16.Qazi Shevkani Seneai “Fethul-Qadir”
17.Seyid Mahmud Alusi “Tefsiri-Alusi” cild-2, s-329
18.Hafiz Ibn Ebi Sheybe Kufi “Tefsir”
19.Ebul Berekat “Tefsir” cild-1, s-496
20.Hafiz Beqevi “Mealimut-tenzil”
21.Imam Ibn Ebdurrehman Nesai “Sehih”
22.Muhammad Ibn Telhe Shafei “Metalibus-suul” sehife-31
23.Ibn Ebil Hedid “Sherhu-Nechul-Belaqa”cild-3, s-275
24.Xazin Elauddin Baqdadi “Tefsir” cild-1, s-496
25.Suleyman Henefi “Yenabiul-mevedde” sehife-212
26.Hafiz Ebu Bekr Beyheqi “Musennef”
27.Rezin Ebderi “Cem’un-beynes-sihahis-sitte”
28.Ibn Esakir Demeshqi “Tarixi-Sham”
29.Sebt Ibn Covzi “Tezkire” sehife-9
30.Qazi Ezdayici “Mevaqif” sehife-276
31.Seyyid Sherif Curcani “Mevaqifin sherhi”
32.Ibn Sebbaq Maliki “F usulul-muhimme” sehife-123
33.Hafiz Ebu Se’d Semani “Fezailus-Sehabe”
34.Ebu Ca’far Esqafi “Neqzul-Osmaniyye”
35.Teberani “Ovsed”
36.Shafei Feqihi Ibn Meqazeli “Menaqib”
37.Muhammad Ibn Yusif Genci Shafei “Kifayeut-talib”
38.Movla Eli Qushchi “Sherhi-Tecrid”
39.Seyyid Muhammad Mo’min Sheblenci “Nurul-Ebsar” sehife-77
40.Muhibbuddin Teberi “Riyazun-nezere” cild-2 sehife-227
Ve.s.