1. Рэлігіі і вераванні на Пастаўшчыне. Да пачатку ІІ тысячагоддзя нашай эры мясцовае насельніцтва верыла ў звышнатуральныя сілы духаў зямлі, пакланялася дрэвам ды камяням, прыносіла ахвяры на агні і на вадзе. Паганскія вераванні існавалі доўгі час побач з хрысціянствам і іншымі канфесіямі. Але ўсё ж галоўныя пазіцыі ў рэлігійным жыцці раёна належаць хрысціянству, якое прадстаўлена каталіцызмам, праваслаўем і пратэстантызмам.
У пачатку нашага стагоддзя паміж праваслаўем і каталіцызмам на Пастаўшчыне існаваў парытэт: абедзьве галіны хрысціянства мелі па 7 таварыстваў. Праваслаўныя рэлігійныя суполкі дзейнічалі ў Паставах, Варапаеве, Ваўках, Манькавічах, Груздаве, Асінагарадку, Ласіцы; каталіцкія – у Паставах, Варапаеве, Лынтупах, Дунілавічах, Лучаі, Груздаве, Камаях.
Пры захаванні трывалых пазіцый двух традыцыйных галін хрысціянства, разам з тым паступова пашыраецца ўплыў пратэстантызму, які ў нашай мясцовасці праяўляецца ў павелічэнні колькасці прыхільнікаў царквы хрысціян веры евангельскай. Маючы падтрымку аднаверцаў, пераважна з краін Скандынавіі, прадстаўнікам гэтай галіны хрысціянства ўжо ўдалося стварыць свае таварыствы ў Паставах, Камаях, Варапаеве.
Хрысціянства прадстаўлена на Пастаўшчыне і яшчэ адной плынню – стараабрадчай, або стараверскай царквой. Гэта адгалінаванне праваслаўя ўзнікла пасля расколу ў рускай праваслаўнай царкве ў другой палове ХVІІ стагоддзя. Ратуючыся ад пераследу стараверы уцякалі з цэнтральнай часткі Расіі цэлымі вёскамі. Асноўны арэал іх кампактнага пражывання – гэта паўночная Лынтупшчына. Менавіта там і знаходзяцца два стараабрадчыя храмы ў Апідамах і Куклянах.
Напачатку ХХІ стагоддзя нехрысціянскіх рэлігійных таварыстваў не зарэгістравана, аднак ёсць асобныя невялікія групы насельніцтва, якія з’яўляюцца прадстаўнікамі іншых рэлігій. Найбольшымі адметнасцямі сярод іх выдзяляюцца татары-мусульмане і яўрэі-іудаісты.
Цікавыя факты: 1. Візантыйскі пісьменнік Пракопій Кесарыйскі (6 ст. н.э.) пісаў пра вераванні славян:”… лічаць, што адзін толькі бог, тварэц маланкі, з’яўляецца уладыкай над усімі, і яму прыносяць у ахвяру быкоў і спраўляюць другія свяшчэнныя абрады…Яны шануюць рэкі і німф і ўсялякія іншыя бажаствы, прыносячы ахвяры ўсім ім і пры дапамозе гэтых ахвяр робяць і гаданне…”
Прыкладам захавання паганскіх вераванняў з’яўляецца Святы (Дзіравы) камень каля вёскі Каптаруны на Лынтупшчыне, да якога да нядаўняга часу насілі ахвяраванні некаторыя мясцовыя жыхары.
^ 2. Праваслаўныя храмы Пастаўшчыны. На тэрыторыі Пастаўскага раёна знаходзіцца шэраг культавых пабудоў, якія былі ўзведзенны ад пачатку ХVІІ стагоддзя і да сённяшняга дня. Сярод праваслаўных храмаў найбольш адметнымі з’яўляюцца цэрквы ў Паставах, Манькавічах, Асінагарадку, Груздаве.
Пастаўскі праваслаўны храм мае старажытную і складаную гісторыю, перажыўшы часы заняпаду і ўваскрашэння, спусташэння і шчаслівага росквіту. У гістарычных дакументах царква ўпершыню згадваецца ў інвентары маёнтка Паставы за 1628 год. Апісваецца яна так: “…на вуліцы, што ідзе да Зарэчча, царква пад тытулам святога Мікалая з усім начыннем…”
У 1815 годзе храм напаткала вялікая бяда. Вучні мясцовага вучылішча, будынак якой знаходзіўся побач, запускаючы ракеты, упалілі царкву. Драўляная пабудова згарэла поўнасцю.
Пасля пажару ўладальнік Паставаў граф Канстанцін Тызенгаўз аддаў пад царкву невялікі двухпавярховы каменны будынак, у якім раней месцілася судовая ўстанова. Пераробка будынка заключалася ў тым, што з пярэдняга, усходняга, боку былі ўзведзены чатыры каменныя калоны, на якіх зладжана пакрытае ўзвышэнне ў форме купала для званіцы, а з супрацьлеглага боку прыбудавана паўкруглая сцяна, дзе знаходзіўся алтар. Ад суседніх дамоў гэта царква ні формай, ні велічынёй амаль не адрознівалася; толькі невялікі крыж і нізкая званіца паказвалі, што будынак – храм Божы.
1 жніўня 1891 года ў мястэчку адбылася ўрачыстая закладка праваслаўнага храма. З бласлаўлення архіяпіскапа Даната царкоўны чын здзейсніў протаіерэй Богінскай царквы а. Юліян Васілеўскі з пяццю святарамі. Будаўніцтва храма ішло хуткімі тэмпамі і ўжо ўвосень 1893 года знешнія работы былі завершаны. Аднак асвячэнне царквы адклалі да вясны, бо яшчэ вялася праца над іканастасам; да таго ж надышла дажджлівая восень.
Вось як апісвае пастаўскі храм святар Гаўрыіл Пігулеўскі:” Пабудаваны ён у стылі руска-візантыйскім, каменны, пяціглавы, мае форму крыжападобную, крыжы на главах пазалочана-люстраныя, умацаваныя бронзавымі ланцугамі, і здаецца больш аб’ёмным, прасторным, чым на колькі чалавек разлічаны; у ім можа размесціцца да 1000 чалавек. Унутраная будова храма і яго аздабленне наколькі арыгінальнае, настолькі і выкшталцонае. Асабліва звяртае на сябе ўвагу велічны ківорый над прастолам, пабудаваны на васьмі калонах у выглядзе блакітных нябёсаў са шматлікімі зоркамі і па-мастацку злучаны з аднаго боку з іканастасам і ўвенчаны купалам і крыжам. Абразы ў іканастасе, якія напісаны віленскім іканапісцам Малокіным на залатым фоне, выдзяляюцца мастацкім выкананнем. Іканастас на светла-залатым фоне ўвесь вызалачаны, сваёю зграбнасцю пакідае глыбокае ўражанне; наогул, усе разныя і пазалотныя работы іканастаса і дубовых клірасаў выкананы цудоўна. Для продажу свечак зроблена прыгожая дубовая разная шафа, накшталт камода, з мармурнай дошкай на версе. Звонку царква на франтоне па сценах упрыгожана пяццю абразамі святых, напісанымі даволі правільна мясцовым псаломшчыкам Мілаванавым. На высокай званіцы ўсталявана шэсць благазвучных званоў, з якіх галоўны мае 70 пудоў вагі. З купала пасярэдзіне спускаецца ўніз цудоўная трохярусная каштоўная панікадзіль, а на клірасе ззяе пара харугваў металічных на пяць лопасцей.
Вакол царквы пабудавана прыгожая агароджа з цэглы з прасветамі ў ёлачку і пакрыта плоскай чарапіцай, а таксама з трывалымі жалезнымі варотамі.
Наогул, новая пастаўская царква па вонкаваму і ўнутранаму свайму выгляду, сіметрыі ва ўсіх частках, трываласці аздаблення і зграбнасці начыння ўяўляе сабой велічны, цэльны і цалкам благалепны храм. Нездарма пастаўскія вернікі назвалі гэты храм – Саборам”.
Жорсткае і крывавае ХХ стагоддзе было літасцівым для пастаўскага храма. У адрозненні ад іншых местачковых цэркваў і касцёлаў, якія ці то разбураліся пад час войнаў, ці то зачыняліся ўладамі і пазней рабаваліся і апаганьваліся, пастаўская царква да сённяшніх дзён нясе сваю службу для людзей. У цяжкія 60 – 80-я гады ХХ стагоддзя, калі ваяўнічы атэізм вёў зацятую вайну з рэлігіяй, пастаўскі храм заставаўся, па-сутнасці, адзіным апірышчам хрысціянства ў раёне. З некаторых зачыненых цэркваў сюды на захаванне везлі рэлігійныя святыні і каштоўнасці. Так, калі ў 1965 годзе па рашэнню мясцовых уладаў быў зачынены малітоўны дом ў Манькавічах, то маёмасць яго па вопісу перададзена ў Пастаўскі Свята-Мікалаеўскі храм. А тры царкоўныя званы, якія догі час захоўваліся ў хляве жыхара вёскі Манькавічы Антона Яфімавіча Дунца, ў 1989 годзе былі ўсталяваны на званіцы Пастаўскай царквы
Пасля закрыцця касцёла св. Антонія Падуанскага ў пастаўскім праваслаўным храме да 1989 года захоўваўся касцёльны крыж.
Больш стагоддзя верай і праўдай служыць пастаўскі праваслаўны храм людзям. У спёку і ў лютую сцюжу, у пару нудных дажджоў і раз’юшаных вятроў кожны чалавек знаходзіць у царкве прытулак, малітву і заспакаенне для сваёй душы.
На гарадзішчы ў вёсцы Асінагарадок у пачатку ХХ стагоддзя пабудавана драўляная Пакроўская царква. Яна мае традыцыйную кампазіцыю: прамавугольны асноўны зруб, роўны з ім па шырыні бабінец, пяцігранная апсіда і складаны шмат’ярусны дах з высокай шатровай вежачкай у цэнтры. Побач з царквой знаходзіцца званіца. Ніжні яе ярус змураваны у выглядзе пілона, верхні – драўляны, складанай формы. Царква і званіца з’яўляюцца помнікамі драўлянага дойлідства з выкарыстаннем элементаў стылю “мадэрн”.
Побач з царкоўнай каменнай агароджай знаходзіцца мураваны помнік-капліца, узведзены ў першай чвэрці ХІХ стагоддзя ў памяць пра вайну 1812 года.
Царква ў Манькавічах пабудавана з бутавага каменю. Асноўны квадратны ў плане аб’ём пакрыты пакатым шатром. Да асноўнага аб’ёму далучаны вялікі квадратны бабінец, завершаны вежай званіцы, і паўкруглая апсіда. Пры ўваходзе – невялікі прытвор. Дэкаратыўныя дэталі выкананы з цэглы і атынкаваны. Царква - помнік эклектычнай архітэктуры.
Архітэктура Груздаўскай царквы мае эклектычны характар: спалучэнне класіцызму з візантыйска-рускім царкоўным дойлідствам. З бутавага каменю і цэглы. Прамавугольная ў плане пабудова пакрытая двухсхільным дахам з прымыкаючай чацверыковай вежай-званіцай. На фоне бутаванай муроўкі бакавых сцен вылучаюцца атынкаваныя кілепадобныя ліштвы паўцыркульных акон і лапаткі. Фасады абкружаны карнізам простага профілю. Званіцу ўтварае трох’ярусны аб’ём. Трэці ярус атынкаваны васьмярык з шатровым верхам і цыбульчатай галоўкай, мае кілепадобные франтоны. Вакол царквы металічная агароджа арачнай брамай. Царква – помнік архітэктуры з элементамі псеўдабарока.
Варапаеўская Свята-Ўваскрашэнская царква ўзведзена ў 1992-1994 гадах. Галоўная частка царквы – васьмігранная шатровая вежа. Яна ўзвышаецца над портыкам галоўнага ўвахода. Увенчана цыбульчатападобнай галоўкай. Над будынкам узвышаюцца яшчэ тры невялікія купалы
^ 3. Каталіцкія храмы Пастаўшчыны. Сярод каталіцкіх храмаў найбольш адметнымі з’яўляюцца касцёлы ў Камаях, Паставах, Дунілавічах, Лучаі.
Пастаўскі касцёл святога Антонія Падуанскага быў пабудаваны на Гарадзішчы ў 1880 – 1887 гадах (па іншых звестках у 1898 – 1904 гг.) з фундацыі сястры Канстанціна Тызенгаўза Марыі Пшаздзецкай архітэктарам Артурам Гойбелем (1835 – 1913) у стылі неаготыкі. Названы ён у гонар аднаго з найбольш шануемых святых прапаведнікаў - Антонія Падуанскага, які выступае заступнікам пры пошуку згубленых рэчаў, дапамагае знайсці людзям не толькі матэрыяльнае, але і духоўнае: любоў, надзею, сумленне, Бога.
Храм уяўляе сабой аднавежавую базіліку з пяціграннай апсідай і бакавымі сакрысціямі. Асноўны аб’ём накрыты высокім двухсхільным чарапічным дахам, а апсіда – гранёным. Велічнасць храму надае шматярусная шатровая вежа. На чырвоным тле цаглянай муроўкі сцен вылучаюцца атынкаваныя і пабеленыя нішы і аркатура – шэраг невялікіх дэкаратыўных глухіх арак. Бакавыя фасады рытмічна расчляняюцца контрфорсамі і стральчатымі праёмамі. Уваход у храм прадстаўлены трымя стрэльчатымі парталамі. Унутраная прастора касцёла шасцю гранёнымі слупамі падзелена на тры высокія падоўжаныя нефы, перакрытыя крыжовымі скляпеннямі. Галоўны алтар прысвечаны Антонію Падуанскаму, два бакавыя – Панне Марыі і Сэрцу Ісуса. Акрамя гэтага касцёл упрыгожвалі абразы Святога Францыска і Святога Георгія. Чатырнаццаць карцін паказвалі мукі Ісуса Хрыста. Сярод званоў, якія былі ўсталяваны на вежы, выдзяляўся адзін, які быў адліты ў 1680 годзе і важыў 170 кілаграмаў.
Камайскі касцёл — адзін з самых позніх і апошніх храмаў абарончага тыпу ў Беларусі. У стылявой трактоўцы тут спалучыліся формы абарончага дойлідства, готыкі і рэнесансу. Ён просты паводле кампаноўкі: двухвежавы, двухзальны, з вялікай апсідай. 3 боку апсіды ёсць сляды яшчэ дзвюх веж. Гэта сведчыць, што першапачаткова былі чатыры вежы. Галоўны фасад асноўнага аб’ёму завершаны трохвугольным шчытом, раскрапаваным у верхняй частцы чатырма плоскімі арачнымі нішамі з байніцамі, Вежы вышынёй каля 16 метраў маюць два ярусы круглых байніц, якія абаранялі ўваход у касцёл.
Храм значна пацярпеў у час вайны са шведамі ў 1655-1667 гадах. Як памяць аб тых выпрабаваннях у фасадную сцяну касцёла ўмуравалі ядры са шведскіх гармат. Вялікую шкоду нанесла касцёлу Паўночная вайна (1700-1721), пасля якой на працягу 10 гадоў ён рэстаўрыраваўся.
Вядома, вялікая заслуга ў тым, што касцёл захаваўся, людзей старэйшага пакалення. Гэта яны аберагалі касцёл, прыбіралі яго, дапамагалі святарам, вучылі дзяцей малітвам. Нізкі паклон ім за гэта. I цяпер касцёл трымаецца на гэтых людзях, яны заўсёды гатовы прыйсці на дапамогу. Але галоўная асоба ў касцёле — святар. У пачатку XX стагоддзя ў Камайскім касцёле пачаў сваю святарскую дзейнасць ксёндз-паэт Казімір Сваяк (Канстанцін Стаповіч). Ён вельмі любіў сваю Радзіму, свой народ, хацеў быць сваяком у кожнай хаце, кожнаму чалавеку. Выступаў з беларускімі казаннямі, пісаў вершы, апавяданні, рэлігійныя артыкулы, апрацоўкі евангелічных сюжэтаў. Галоўнай адметнасцю вёскі Лучай з’яўляецца цудоўны па прыгажосці касцёл Святога Тадэвуша, які пабудаваны ў 1766-1778 гадах па фундацыі Тадэвуша Агінскага. Храм – помнік архітэктуры з рысамі барока і класіцызму. Гэта двухвежавая трохнефавая купальная базіліка з паўкруглай апсідай і трансептам. На галоўным фасадзе выдзяляюцца трох’ярусныя вежы і фігурны шчыт. У верхняй частцы меўся вялікі гадзіннік з боем праз 1 гадзіну і праз 15 мінут.
Інтэр’ер касцёла аздоблены архітэктурнымі элементамі дарычнага ордэра. У цэнтральным нефе скляпенне цыліндрычнае, у бакавых – крыжовае, а над сяродкрыжжам – сферычны купал. Амаль усе плоскасці і скляпенні інтэр’ера пакрыты размалёўкамі ў тэхніцы грызайль. Над уваходам у храм знаходзяцца хоры з арганам, які ўстаноўлены ў 1811 годзе.
У пасляваенны час касцёл быў зачынены, у ім размяшчаўся калгасны склад. Зараз адноўлены і прываблівае сваім урачыстым святочным выглядам. У касцёле ў 1821 годзе браў шлюб з Валерыяй Ваньковіч знакаміты вучоны і мецэнат Канстанцін Тызенгаўз.
У сучасным вобліку вёскі дамінуе велічны Троіцкі касцёл. Гэта агромісты храм, які размешчаны ў цэнтры паселішча, уяўляе сабой трохнефавую двухвежавую базіліку з трансептам і хорамі над прытворам. Пабудаваны ён у 1769-73 гадах з цэглы каля двухпавярховага мураванага кляштара дамінікан, які, на жаль, не збярогся. Да яго тут стаяў драўляны касцёл, заснаваны ў 1683 годзе па фундацыі Лізаветы Белазор. Насупраць быў пастаўлены драўляны касцёл, які згарэў у 1890 годзе і ня быў адноўлены.
Троіцкі касцёл шмат пацярпеў. Пасля другой сусветнай вайны быў зачынены і, фактычна, разрабаваны – да канца 80-х гадоў, калі яго вярнулі вернікам, заставаліся трываць толькі сцены. Зараз касцёл адноўлены.
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Нет комментариев