Сделал подборку по изображениям кистений на персидской миниатюре 16 в.
Шейх Мухаммад. ок. 1557г. Эмир, отдыхающий под деревом English: Emir resting under the tree. Boston . circa 1557. Shaykh Muhammad
Miniature painting - a Turkman prince
DATE:
c. 1575
MATERIAL AND TECHNIQUE:
Work on paper
CLASSIFICATION:
Detached Folio
DIMENSIONS:
Mat dimensions (external): 20 7/8 × 15 3/8 in. (53.02 × 39.05 cm)
DEPARTMENT:
The Keir Collection of Islamic Art
LOCATION:
Not On View
CREDIT LINE:
The Keir Collection of Islamic Art on loan to the Dallas Museum of Art
OBJECT NUMBER:
K.1.2014.143
A HEAVILY ARMED UZBEK
SAFAVID IRAN, MID 16TH CENTURY
Gouache heightened with gold on paper, the heavily armed warrior with a very finely painted face kneels upon a medallion carpet wearing a robe with short sleeves and an adorned fur hat, a mace, daggers, bow and arrow and shamshir amongst his weapons, laid down on gold speckled blue card between blue and gold rules, with gold speckled brown card margins, repair not affecting the miniature
21niature 6 7/8 x 4 1/8in. (17.3 x 10.5cm.); folio 13 7/8 x 9 3/8in. (35.4 x 23.9cm.)
Provenance
Parish Watson & Co, New York
H. Kevorkian, New York and Paris
M. Sevadjian, Paris
Тюркский хан или бек. Иранская миниатюра XVI в.
Iran, unknown artist, Portrait of an Officer with a Gray Beard, 16th century, ink and opaque watercolor on silk, Gift of Dr. and Mrs. Edwin Binney, 3rd, public domain, 72.37.3
The Turkmen Prisoner - 1590 - 1600 Signed by Farrukh Beg.
A TURKOMAN PRISONER AND NASTA'LIQ CALLIGRAPHY
SAFAVID IRAN, SECOND HALF 16TH CENTURY
Recto with a tinted drawing of a heavily armed Turkoman prisoner, his arm fettered to his neck, a bowl in his free hand, some staining, laid down between gold and polychrome rules on pink margins with gold floral illumination, verso with a folio from a manuscript on gold-sprinkled paper, with 15ll. of neat black nasta’liq in two columns, floral gold intercolumnar rule laid down between blue border with gilt highlights on similar pink margins
Painting 9 x 5 5/8in. (23 x 14.5cm.); calligraphy 6 ? x 3 ?in. (17.1 x 8.2cm.); folio 11 3/8 x 6 7/8in. (29 x 17.6cm.)
Turkoman Prisoner
Iran, second half of 16th century
Manuscripts; folios
Ink, opaque, watercolor, and gold on paper
Image: 8 7/16 ? 5 1/2 in. (21.5 ? 14 cm) Sheet: 17 1/2 ? 11 13/16 in. (44.5 ? 30 cm) Frame: 23 ? 19 ? 1 1/2 in. (58.42 ? 48.26 ? 3.81 cm)
Gift of the Ancient Art Council, Iran Trip 2000 (M.2000.135)
An Uzbek Prisoner
Leaf from the Read Persian Album. Probably Herat (Afghanistan), ca. 1600.
Purchased by Pierpont Morgan, 1911.; MS M.386.2.
Turkmen prisoner. Ink with gold and color highlights on paper, golden background added later. Iran, second half of the 16th century.
Louvre Museum, Department of Islamic Art, Richelieu, lower ground floor, room 13, K 3426
Subject Effect: Hasan Beg Turkmen
Safavid period, 1548 --955 A.H.
Color: Buff
Dimensions: length (28 cm) wide (18 cm)
Tags: paper, painting
Malek National Library and Museum
Tehran, Iran
Rostam slays the White Div
Safavid: Qazvin or Transoxiana, mid- to late 16th century
Watercolour and gold on silk, mounted on card
Private Collection, III.227
Qaran slays Barman
Ferdowsi, Shahnameh
Safavid: Tabriz, c.1525–1530
Patron: Shah Tahmasp
Artists: Sultan Muhammad and Mir Sayyid ‘Ali
Opaque watercolour, ink and gold on paper
Private Collection, fol. 102v
По поводу картины с битвой: Всадник в центре замахивается чем-то, похожим на кистень или цеп, но так ли это - не ясно.
Вот этот фрагмент
например, можно пределожить, что этотак изобразили разновидность разновидность ногайки с лопастью, что подходит по сюжету (убегающий всадник).
там есть второй всадник с кистенем, у которого ударная часть крепится к рукояти парой колец.
Это пока единственное изображение кистеня в воина в боевом облачении. Конструктивно его можно сравнить с боевыми корейскими кавалерийскими цепами (только в Корее кавалерийские цепи имели широкое расространение и хорошо описаны). Длинная рукоять, короткая цепь, сильная ударная часть. На прочих изображениях только на превом видим кистень сходной конструкции. Во всех остальных случаях там ремень, а не цепь (не считая сюреалистического кистеня дэва), рукоять короткая. Собственно все остальные изображение: сидящий знатный тюрок (отдыхающий или пленный), не в боевом облачении (только саадак, сабли, ножи - то что составляло "повседневного прогулочное вооружение). Композиция настолько похоже, что заставляет думать о одном прототипе (о части изображения это точно можно сказать). Там и кистени особо не отличатются друг от друга конструкцией.
Мы используем cookie-файлы, чтобы улучшить сервисы для вас. Если ваш возраст менее 13 лет, настроить cookie-файлы должен ваш законный представитель. Больше информации
Нет комментариев