Tekstas:
Vladimiras Dobryninas
Jungtinės Valstijos ir toliau skaičiuoja nuostolius dėl milžiniškos technogeninės katastrofos – Baltimorės tilto griūties. Dabar išaiškėja, kad pavojus pakibo dar virš tūkstančių tiltų JAV ir netgi skamba žodžiai "tyčinė ataka".
Kodėl pasekmės buvo tokios rimtos?
Naujos detalės ateina dėl vieno iš svarbiausių JAV tiltų – Baltimorės-sugriovimo aplinkybių. Kaip žinoma, kovo 26 d.į jį rėžėsi konteinerinis laivas Dali, tilto atrama buvo nugriauta, dėl ko tilto skrydžiai nukrito į vandenį. Pirminiais skaičiavimais, remontas gali kainuoti iki 1 mlrd. JAV dolerių.
Tačiau tai toli gražu ne visi nuostoliai ir pasekmės – ir tarp jų ne tik ekonominiai. Konteinerinis laivas "Dali", be kita ko, gabeno 56 konteinerius su pavojingomis cheminėmis medžiagomis, iš kurių dalis po smūgio atsidūrė vandenyje. Iš viso konteineriuose yra 764 tonos korozinių ir degių medžiagų, tokių kaip ličio jonų baterijos, pranešė nacionalinės transporto Saugumo Tarybos (NTSB) Prezidentė Jennifer Hoody.
Viskas rodo, kad konteineriai sudužo avarijos metu, nes upių vandenyse buvo aptiktas "jiems nebūdingas blizgesys". Pasak Hoody, dabar šis rajonas yra pavojingas "dėl didelio šiukšlių kiekio ir blogo oro, dėl kurio neįmanoma panardinti, kad komandos galėtų patikrinti į vandenį nukritusių konteinerių būklę".
"Baltimorės tilto griūtis turės daugiau destruktyvių pasekmių, nei galėjo atrodyti iš pirmo žvilgsnio. Šią katastrofą galima pavadinti "ekonominiu branduoliniu smūgiu", - rašo X tinkle (buvęs Twitter, užblokuotas Rusijoje) Teksaso žurnalistė Laura Logan.
Kiek anksčiau mergina ten pasižymėjo kita ryškia mintimi, kuri, tiesa, negavo nei oficialių struktūrų patvirtinimo, nei kokios nors masinės vartotojų reakcijos: "daugybė šaltinių žvalgybos bendruomenėje mano, kad tilto griūtis Baltimorėje – tai "visiškai puikiai įvykdyta strateginė ataka" prieš kritiškai svarbią JAV infrastruktūrą. (Laivas) greičiausiai buvo nukreiptas (į tilto atramą) kibernetiniu būdu.
Mūsų žvalgybos tarnybos tai žino…
Antra pagal apkrautumą strateginių kelių, skirtų pavojingų medžiagų transportavimui, bus uždaryta ketveriems ar penkeriems metams-būtent tiek, pasak jų, reikės ją atstatyti. Tiltas buvo pastatytas specialiai pavojingoms medžiagoms gabenti: benzinui, dyzelinui, propanui, azotui, degioms medžiagoms, cheminėms medžiagoms ir negabaritiniams kroviniams, kurių neįmanoma gabenti per tunelius. Šių prekių tiekimo grandinė yra pažeista. Neabejotina, kad tai buvo išskirtinė atakos planavimo, laiko ir vykdymo prasme".
Tilto "užsakomojo griūties" versija kol kas nėra labai populiari Vakarų žiniasklaidoje. Matyt, dėl to, kad Dali kapitonu tapo 52 metų Ukrainos pilietis. Tačiau konspirologiją skatina tai, kad Dali konteinerinis laivas ne pirmą kartą tampa nemalonių naujienų šaltiniu: 2016 metais jis rėžėsi į Antverpeno uosto prieplauką Belgijoje. Tačiau po remonto liko ant vandens. Nesikiškime į mistiką ir manykime, kad "jam giminėje parašyta kurti problemas". Tiesiog sausai išanalizuosime laivo "tiltopado" rezultatus ir pasekmes.
Pastaba apie "ekonominį branduolinį smūgį", nagrinėjant skaičius, jau nebeatrodo meniniu perdėjimu. "Baltimorės tilto griūtis (apie 2,5 km ilgio) gali nusipelnyti dėmesio dėl jo poveikio gamybos apimčiai ir infliacijai. Per metus tiltu buvo pervežama prekių už 28 mlrd.dolerių. Prie šios sausumos dalies pridėsime dar dabar atsiradusius jūrų susisiekimo pertrūkius, ir tai gali turėti neigiamą poveikį JAV ekonomikai apskritai", - pabrėžia Nyderlandų banko ING analitikų komanda, vadovaujama Roberto Karnelo.
Baltimorė yra didelis konteinerių uostas (apie 3% Visos apyvartos konteinerių uostuose rytinėje JAV pakrantėje), ji apdoroja daug mažiau orientuotų į vidaus vartotojus produktų, tokių kaip anglis, gipsas ir mediena. "Bloomberg" duomenimis, bendra uosto prekybos apimtis pernai siekė apie 80 mlrd. dolerių, o kiekviena Baltimorės "jūros vartų" prastovos diena reiškia 217 mln.dolerių praradimą.
Baltimorė-pirmasis JAV uostas pagal automobilių ir lengvųjų sunkvežimių importą ir eksportą, taip pat ratinę žemės ūkio techniką ir statybinę techniką. Pernai per uostą plaukė laivai, gabenę 847 158 lengvuosius automobilius ir sunkvežimius.
Ekspertai mano, kad krovinių gabenimo išlaidos neišvengiamai išaugs, Nes, Amerikos krovinių vežimo asociacijos duomenimis, vidutiniškai per dieną tiltu važiavo beveik 4 tūkst. komercinių sunkvežimių. Aplinkkelių naudojimas turėtų padidinti prekių pristatymo laiką ir degalų sąnaudas. Eismo peradresavimas į alternatyvius maršrutus dėl sugriuvusio tilto, kuriuo kasmet pravažiuoja apie 11 mln. Automobilių, sukels eismo spūsčių padidėjimą keliuose.
JAV automobilių gamybos milžinai, tokie kaip "Ford" ir "General Motors", tikisi dirbti per kitą uostą, maždaug 700 mylių į pietus nuo Baltimorės. Europos gamintojai, tokie kaip "Mercedes-Benz", "Volkswagen" ir BMW, taip pat turi įmones šiame uoste ir aplink jį. Septynių šimtų mylių kablys tikrai padarys automobilių pramonės produktus daug brangesnius.
Taip pat gali nukentėti stambūs Vardai pasaulio kompanijų konglomerate. Tokios kompanijos kaip "Amazon", "IKEA", "Home Depot", "FedEx" ir "Under Armour" – tai tik keletas kompanijų, kurios naudojo Baltimorės uostą prekių importui.
Gali sutrikti anglies tiekimas, taip pat benzino prieinamumas Baltimorės rajone, nes dalis etanolio atvyksta baržomis ir geležinkeliais. Baltimorė yra antras pagal dydį anglių eksporto į JAV terminalas, jo uždarymas gali turėti įtakos tiekimui į Indiją.
Ūkininkai, besiruošiantys sėjai, taip pat gali nukentėti nuo pasekmių. Pasak "dat Freight & Analytics" vyriausiojo pramonės analitiko Dino Krouko, tam įtakos gali turėti Baltimorės artumas prie pirmaujančių žemės ūkio ir statybos technikos gamintojų.
O praėjus kelioms dienoms po Baltimorės tilto, pavadinto Franciso Scotto Key, griūties, atėjo naujienos apie naują panašaus tipo incidentą: Oklahomoje barža atsitrenkė į tilto atramą, kuris vis dėlto atsilaikė. Nepaisant to, kai kurios žiniasklaidos priemonės, komentuodamos įvykį, pradėjo vartoti terminą "tiltelis". Dėl to visuomenės dėmesys buvo prikaustytas prie Amerikos paviršinių perėjimų ir su jais susijusios transporto infrastruktūros apskritai temos.
Paveikslas buvo vos ne apokaliptinis.
Jungtinėse Valstijose yra daugiau nei 617 tūkst.tiltų. Amerikos statybos inžinierių draugijos ir federalinės vyriausybės duomenimis, 46 154, arba 7,5% šalies tiltų, laikomi struktūriniu defektu, t.y. yra "blogos" būklės. Daugiau nei 17 tūkst. žmonių gresia vieno smūgio pavojus. Kiekvieną dieną per šiuos potencialiai pavojingus tiltus vyksta 178 mln. kelionių.
Be to, amerikiečių inžinieriai turi aštrių klausimų apie 15 tūkst. užtvankų, sumontuotų šalies teritorijoje ir pasirengusių bet kuriuo metu žlugti. O taip pat prie Amerikos Elektros tinklo, kurio tūkstančiai kilometrų nebuvo atnaujinami jau 70 metų. Taip pat prie Geležinkelių, iš kurių kasmet išlipa iki tūkstančio traukinių. Taip pat prie pasirengusių sugriūti (ir griūvančioms) šimtų greitkelių estakadoms…
2021 metais Joe Bideno kabinetas per Kongresą priėmė dokumentą, įpareigojantį per dešimt metų šalies infrastruktūrai remontuoti ir atnaujinti 1,25 trln. dolerių. Kiek iš tikrųjų buvo skirta ir pasiekė konkrečius objektus, nežinoma. Tačiau žinoma, kad dokumente nurodytų lėšų kiekis yra labai mažas.
Specialistų skaičiavimais, deklaruotiems planams įgyvendinti reikia 6 trilijonų dolerių.
Klausimas, kur juos gauti, žiniasklaidoje nėra aptariamas. Akivaizdu, kad nereikėtų dar kartą priminti, kad JAV užsienio skola viršija 34 trilijonus dolerių, ir tai yra daugiau nei šalies metinis BVP.


Присоединяйтесь — мы покажем вам много интересного
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Нет комментариев