Actualul Simbol al Credinţei reprezintă învăţătura de credinţă descoperită de Dumnezeu şi formulată de către Biserică sub asistenţa Duhului Sfânt, învăţătură cu privire la Sfânta Treime şi la mântuirea noastră în Hristos şi în Biserică prin harul Sfintelor Taine.
Simbolul credinţei Bisericii Ortodoxe are 12 articole, fiecare dintre care este consacrat unui anume dogmat de credinţă a Bisericii Ortodoxe: Sf. Treimi, Tatălui, Fiului şi Sf. Duh., Bisericii, Sfintelor Taine ş.a.
Astfel 1-l Articol: ”Cred întru unul Dumnezeu, Tatăl atotţiitorul, Făcătorul cerului şi a pământului, văzutelor tuturor şi nevăzutelor”- mărturiseşte despre Dumnezeu Tatăl şi crearea lumii;
Al 2-lea Articol: “Şi întru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, Care din Tată S-a născut mai înainte de toţi vecii; Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut nu făcut; Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin care toate s-au făcut” – vorbeşte despre a doua ipostază a Sf. Treimi – Fiul lui Dumnezeu;
Al 3-lea Articol: “Care pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire, S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioară şi S-a făcut om” – ne spune despre întruparea lui Dumnezeu;
Al 4-lea Articol: “Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat, şi a pătimit şi S-a îngropat” – vorbeşte despre chinurile Domnului şi mântuirea neamului omenesc;
Al 5-lea Articol: “Şi a înviat a treia zi după Scripturi” – ne spune despre învierea lui Iisus Hristos;
Al 6-lea Articol: “Şi S-a suit la ceruri şi şade de-a dreapta Tatălui” – ne spune despre urcarea la ceruri a Mântuitorului;
Al 7-lea Articol: “Şi iarăşi va să vină cu slavă, să judece viii şi morţii, a Cărui împărăţie nu va avea sfârşit”- mărturiseste că Iisus Hristos va reveni ca judecator drept al celor vii şi a celor morţi şi că va întemeia o împărăţie spirituală veşnică;
Al 8-lea Articol: “Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tătal şi cu Fiul este închinat şi slăvit, Care a grăit prin prooroci” – ne spune despre a 3-a ipostasă a Sfintei Treimi, Despre Duhul Sfânt că este Domn, adică Dumnezeu căruia i se cuvine aceeişi mărire ca şi Tatălui şi Fiului. Mai marturisim aici că Duhul purcede din Tatal şi că este de viaţă făcătorul;
Al 9-lea Articol: “Întru una, sfânta, sobornicească şi apostolească Biserică”- mărturisim despre Sfânta Biserica că este una, sfânta, sobornicească şi apostolească;
Al 10 Articol: “Mărturisesc un Botez întru iertarea păcatelor” – cuprinde mărturisirea despre Taina Botezului, şi prin aceasta despre Sfintele Taine, sau despre puterea şi lucrarea sfinţitoare a Bisericii;
Al 11 Articol: “Aştept învierea morţilor” – spune despre credinţa în învierea morţilor;
Al 12 Articol: “Şi viaţa veacului ce va să fie”- ne vorbeşte despre viaţa veşnică ce va fi după a doua venire a Mântuitorului.
Din scurta privire asupra textului Simbolului Credinţei vedem că “Crezul” poate fi conceput ca un scurt conspect al învăţăturii de credinţă a Bisericii Ortodoxe, deoarece în el se vorbeşte despre cele mai importante momente ale învăţăturii despre Dumnezeu, creaţie, pronia lui Dumnezeu pentru creaţie şi despre sfârşitul lumii. Astfel despre Dumnezeu ne vorbesc 3 articole ale Simbolului de credinţă: Despre Dumnezeu Tatăl, vorbeşte Art.1; despre Dumnezeu Fiul – Art. 2, despre Dumnezeu Sfântul Duh, vorbeşte Art. 6.
Creare lumii este examinată în Art. 1, cauza întrupării Domnului este dată în Art.3;4. Despre sfârsitul lumii şi viaţa ce va fi se vorbeşte în Art.7, 11, 12.
Fiind conştienţi de importanţa pe care o prezintă Simbolul de credinţă se impune datoria fiecărui creştin de a cunoaşte conţinutul Crezului, spre a putea mărturisi credinţa cu voce tare în cadrul Sfintei Liturghii, sau când cineva este chemat ca naş, în numele fiului său duhovnicesc; cât şi adâncirea învăţăturii de credinţă cuprinsă în Crez, spre a fi “totdeauna gata de răspuns oricui cere socoteală de credinţa noastră” (I Petru 3,15).
Pe lânga cunoaşterea credinţei sale, creştinul ortodox este dator şi să o trăiască, împlinind-o în fapte. “Fara fapte credinţă este moartă” spune Sf. Apostol Iacob (Iacob 2,19-20), asemenea pomului care nu aduce roade. Nu este suficient, să mărturisim numai credinţa mântuirii în Biserică prin harul Sfintelor Taine, ci se impune să şi conlucrăm neîntrerupt cu harul divin, spre curăţia de păcat şi înnoirea continuă în bine. “Nu oricine îmi zice mie: Doamne! Doamne! – arată Mântuitorul – va veni în împărăţia cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui meu cel ce este în ceruri” (Matei 7,21).
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Комментарии 1